'Alleen mensen met een saaie baan gaan vrijwillig met pensioen'

Rutger Hauer speelt een oud-bodybuilder in Il Futuro van Alicia Scherson uit Chili. Hij moest wel „een stevig potje knokken” over zijn personage.

Bij de meeste 69-jarige acteurs zou het ontluisterend of zelfs creepy zijn. Een grijsaard die een callgirl van 19 bestelt, met buitengewoon veel olie masseert en daarna neemt.

Je hebt een Rutger Hauer nodig om zo’n scène ook nog sexy te maken. In satijnen kamerjas, droefwijs fluisterend in halfschaduw. In Il Futuro, die draait op het Sundance Festival in de VS en op het International Film Festival in Rotterdam, speelt hij Maciste, een gewezen Mr. Universe die in de jaren zestig Hercules was in Italiaanse ‘zwaard-en-sandalenfilms’. Sinds hij bij een ongeluk blind werd, leeft hij teruggetrokken in zijn villa.

Een Schwarzenegger met ziel.

Il Futuro is met al zijn visuele bravoure, existentiële mijmering en complexe symboliek over sekse, voyeurisme en spieren, ook een nogal geile film. „Maar geen exploitatie hè?” zegt Hauer vanuit Los Angeles.

„Het gaat over weesjes, maar zonder spoor van sentiment. Gehavende personages die best afstandelijk worden gefilmd, en toch is de film een warme zucht. Heel bijzonder.”

Seksscènes? „Die zijn altijd tricky hoor. Gelukkig had mijn tegenspeler Manuela Martelli er absoluut geen problemen mee. Voor mij was er wel wat nieuws: ik denk dat ik voor het eerst zo’n scène heb opgenomen met alleen maar vrouwen op de set. Een crew van wel 25 vrouwen, er sjouwde hooguit ergens een man met lampen. Nee hoor, daar werd ik niet verlegen van.”

Il Futuro van Alicia Scherson, een Chileense regisseur die twee jaar geleden Rotterdam aandeed met haar debuutfilm Turistas, gaat over twee tieners in Rome. Bianca en Tomas worden wees als hun ouders omkomen bij een auto-ongeluk. Ze zijn maagdelijk, onzeker en getraumatiseerd, ze staan toe dat twee semicriminele lummels uit Tomas’ sportschool zich in hun appartement nestelen en hun levens overnemen. Het duo wil de bejaarde bodybuilder Maciste beroven: Bianca moet als callgirl zijn vertrouwen winnen. Dat loopt uiteraard anders – Bianca valt voor de mystieke, zorgzame Maciste en voelt zich thuis in zijn schaduwwereld. „Ze bevrijdt zich een heel klein beetje via onderwerping”, vindt Hauer. „Dit is best een duister verhaal.”

Is Maciste een surrogaatvader? „Misschien, maar wat hij haar vooral geeft, is blinde aandacht, letterlijk en figuurlijk”, denkt Hauer. „Hij luistert naar haar, en ze bezorgt hem zo veel plezier dat hij haar vergeeft dat ze ook op zijn geld uit is.” Erg moeilijk was de rol niet: Hauer was al eens een blinde zwaardvechter in actiefilm Blind Fury (1989): „Dus ik had mijn huiswerk al gedaan.”

Rutger Hauer heeft inmiddels 141 films en tv-series op zijn naam. Hoe hij zijn rollen kiest? Agenten doen voorstellen, en hij zegt vaak genoeg ja om het druk te hebben. „Alleen mensen met een saaie baan gaan vrijwillig met pensioen.” Om zijn statuur als acteur hoeft hij zich niet druk te maken: Hauer speelt met evenveel plezier in een kunstfilm als Il Futuro als in een Duitse klucht als Agent Ranjid rettet die Welt. „Daar ben ik een Hollandse schurk. Je moet maar niet proberen die Duitse Hollandermoppen te begrijpen.”

Bij Il Futuro intrigeerde het script hem en hij bekeek het werk van regisseur Scherson. „Dan zie je meteen: die produceert geen beeldlawaai.” Hij moest eerst „nog wel een stevig potje met haar knokken” over zijn personage. „Maciste was zo’n verlopen, in het verleden vastgeroeste karikatuur, een beetje die oude worstelaar Mickey Rourke in The Wrestler. Maar je moet wel kunnen geloven dat zo’n jong meisje valt voor zo’n ouwe knakker. Het moet waar zijn. We kwamen eruit, en op de set ging het fantastisch.”

Na een rustig 2012 – slechts vier films – is Il Futuro voor hem een „hoogtepuntje” en een mooi begin van 2013, waarin vijf speelfilms en twee televisieseries op stapel staan. Daaronder de Amerikaanse vampierserie True Blood: Hauer was eerder al vampier in de film Buffy the Vampire Slayer (1992) en vorig jaar vampierjager Van Helsing in Dracula 3D. „Leuk om te doen”, zegt Hauer. „Een rare serie, met al die vampierclans die elkaar te lijf gaan. Het wordt opgenomen in een kleine studio met een ontzettend hechte groep jonge mensen. Die zitten daar met wel 50 man om tafel te repeteren, het is totaal niet hiërarchisch.”

Het drukste jaar als acteur beleefde hij heel recent: in 2011 kwamen er liefst elf films uit. Hauer: „Een vreselijk en prachtig jaar, al die films waren op hun manier best goed en succesvol hè. The Mill and the Cross: bij zo’n bewegend kunstproject moet je maar kijken hoe het uitpakt. Black Blutterflies, dat gekke Hobo with a Shotgun.” Bij die enorme productie helpt zijn gevorderde leeftijd. „Grootvaders krijgen bijrollen, zelden een hoofdrol. Het zijn intense rollen, maar je bent ook vrij snel klaar.” Maar het ligt vooral aan de opkomst van digitale film, vindt Hauer. Hij werkt graag met jong talent: in Rotterdam leidde hij een paar zomers de Rutger Hauer Filmfactory, een intensieve workshop. „Digitale film opent zo’n rijkdom aan mogelijkheden, het is tegenwoordig heel eenvoudig een film te maken en jezelf te bewijzen. Geweldig, daar wil ik bij horen. Digitale film is een van de weinige dingen waardoor ik denk: was ik maar iets later geboren.”

Hij ziet jonge acteurs veel meer rollen spelen dan hijzelf vroeger. „Ik neem daar mijn petje voor af. Nu is het door mijn ervaring vrij gemakkelijk geworden om goed voorbereid op de set te verschijnen. Maar vroeger kwam ik vrij traag in mijn rol. Daar hebben ze nu geen tijd meer voor.”

Voor één ding doet hij het niet: geld. En nee, hij neemt ook geen rollen aan om interessante, exotische locaties te bezoeken – Hauer filmt wereldwijd. Nooit? „Nou, er was ooit een film waarbij ik kon skiën, dat hielp. En een film die op een zeilboot speelde. Hè leuk, zeilen, dacht ik. Maar dat is toch anders met dertig man op de neus van het schip.”

Il Futuro is te zien op het IFFR. Voor de vertoningen van 27 jan, 28 jan en 2febr zijn nog kaarten verkrijgbaar. Inl: filmfestivalrotterdam.com

    • Coen van Zwol