Ziggo: meer winst met minder klanten

Kabelaar Ziggo mag dan klanten aan concurrent KPN verliezen, de winst stijgt. En er kan zelfs een dividendsverhoging af.

Er zijn beursgangen die slechter verlopen. Wie in maart 2012 investeerde in het kersverse ‘volksaandeel’ Ziggo à 18,50 euro, krijgt er nu 22 euro voor terug.

Toch daalde de koers met bijna 4 procent nadat Ziggo gisteren zijn jaarcijfers bekend maakte. Wat betreft internetsnelheid wint de kabel het van adsl, maar de belangrijkste concurrent, KPN, pakt ondertussen wel abonnees af. Daardoor daalde het aantal Ziggo-klanten met 4,1 procent naar 2,9 miljoen.

Ziggo wist op jaarbasis een omzetgroei van 1,4 procent te realiseren (1,5 miljard euro). De nettowinst groeide in 2012 tot 193 miljoen. Een jaar geleden was dat 14,5 miljoen.

Waar komt die groei vandaan? De kabelaar haalt bestaande klantenbestand over om een triple play-abonnement (internet, tv en telefonie) af te sluiten. Iets meer dan de helft van de Ziggo-klanten heeft zo’n alles-in-één pakket. Daar valt meer te winnen; de praktijk wijst uit dat triple play-klanten minder snel overstappen naar een concurrent. Bovendien levert het per huishouden meer op.

Maar de concurrentie zit niet stil: KPN werkt aan quad play. Wie een vaste verbinding en mobiel abonnement heeft krijgt extra’s en kortingen. Ziggo wil ook mobiele verbindingen aanbieden, maar stuurde in 2012 die plannen bij. Eind vorig jaar besloot de kabelaar, samen met branchegenoot UPC, uit de veiling van mobiele frequenties te stappen. De investering zou te ver oplopen. „Dat past niet bij de financiële discipline van Ziggo”, aldus topman Bernard Dijkhuizen. Deze multibandveiling had een recordopbrengst van 3,8 miljard euro.

Ziggo kiest voor eigen technologie: het bouwt draadloze toegangspunten bij alle internetklanten. Bij een experiment met 17.500 huishoudens in Groningen deelde 97 procent van de mensen vrijwillig een gedeelte van hun bandbreedte. Klanten kunnen mobiel tv kijken – ook buitenshuis – en met hun smartphone bellen via het Ziggo- netwerk. De komende jaren wordt dit ‘HomeZone’-project geactiveerd in het hele netwerk.

KPN kondigde deze week een soortgelijk wifi-product aan, in samenwerking met het bestaande Fon-netwerk. Daarmee kun je ook in het buitenland inloggen op wifinetwerken van particulieren.

Voor 2013 rekent Ziggo op een toename van 2,5 tot 3,5 procent van de operationele winst, lager dan verwacht. Mogelijke groei zit in interactieve tv. Want al kijkt 80 procent van Ziggo’s tv-klanten digitaal, het aantal interactieve kastjes (360.000) is nog laag. Een betere ‘set-topbox’, te introduceren in 2014, moet meer mensen overhalen films en sportwedstrijden te bestellen.

Ziggo, het resultaat van een fusie tussen drie kabelaars, reduceerde zijn schuld in 2012 tot 2,9 miljard euro. Durfinvesteerders Warburg Pincus en Cinven bouwen hun belangen in het kabelbedrijf af; dat was het doel van de beursgang.

De grootste verrassing voor beleggers was dat Ziggo het dividend over 2012 verhoogde tot 1,45 euro per aandeel. KPN schroeft de dividenduitkeringen juist terug, omdat het 1,3 miljard euro voor het nieuwe frequentiepakket moet ophoesten.

    • Marc Hijink