Parijs (2): smalle broeken, nerdbrillen en spierbundels

Saint Laurent Saint Laurent

Geen ontwerper die meer invloed op de moderne mannenmode heeft gehad dan Hedi Slimane, tot 2007 de hoofdontwerper van Dior Homme. Zijn smalle pakken en vooral zijn smalle broeken, en zijn rock-’n-rollstijl, zijn tot op de dag van vandaag in het straatbeeld terug te vinden. Slimane is na een aantal jaren van afwezigheid terug in de mode, nu als hoofdontwerper van Yves Saint Laurent, door hem omgedoopt tot Saint Laurent. Dit najaar liet hij zijn eerste vrouwencollectie zien voor het huis (smalle broekjes, smokingjasjes, hoge hakken), zondagavond waren de mannen aan de beurt.

En weer greep hij in zijn collectie, die werd geshowd door onbekende muzikanten, terug op zijn bekende broeken – de gescheurde jeans, zwarte broeken en leren broeken sloten allemaal zeer strak om de benen. Daarbij kwamen andere standaar ingrediënten van het muzikantenuniform: geruite overhemden, leren jacks, slobbertruien, zwarte colbertjes en gebreide sjaals – dingen waarvoor je echt niet naar een chic modehuis hoeft. Er was natuurlijk wel een tijd dat dat vernieuwend was, straatmode op een catwalk, maar dat is allang niet meer het geval. In zijn vijf jaar afwezigheid uit de mode lijkt Slimane de aansluiting met de tijdgeest behoorlijk te zijn kwijtgeraakt.

Bij Dior Homme kwam Slimanes opvolger Kris Van Assche zaterdagmiddag met een betere collectie. In een glanzend witte ruimte stapten zijn modellen op Anne Clarks newwaveklassieker Our Darkness snel en bijna mechanisch voort in smalle, gestroomlijnde, vaak tweekleurige pakken. De jasjes sloten met ritsen in plaats van knopen en hadden tunnels in de taille waar ceintuurs uitkwamen die op veiligheidsriemen leken. De show eindigde met een serie truien waar een rood, door Van Assche bedacht symbool op stond: een cirkel met een driehoek erin. Het geheel was futuristisch, maar op een wat ouderwetse manier, en daarom ook romantisch.

Dior HommeDior Homme

Viktor & RolfViktor & Rolf

Pakken ook te over bij Viktor & Rolf, die zeiden zich te hebben laten inspireren door Jules Vernes reis naar het middelpunt der aarde, waarin zij ‘een nerdsfeer’ hadden ontdekt. Om die te benadrukken hadden alle modellen, net als de ontwerpers zelf, een zwartgerande bril op, en er was een trui  met een door de Nederlandse illustrator Piet Parra gemaakte print met brillen (en overhemd een met letters, een met basketballschoenen). In een tijd waarin iedere Nederlandse brildrager met zo’n montuur loopt, kun je daar als internationale modenaam toch eigenlijk niet meer mee aankomen als catwalkstatement.  Naast grijze en zwarte pakken liet het duo motorjacks van glanzende stof zien en jeans, soms ook met een print. Een  supercommerciële, maar weinig opmerkelijke collectie.

De beste Nederlandse mannenmodeontwerper van het moment is zonder twijfel Lucas Ossendrijver, die verantwoordelijk is voor de mannenlijn van het Franse Lanvin. In zeven jaar heeft hij een heel eigen stijl neergezet: zwierig, elegant en chic.

Ossendrijvers nieuwe collectie was niet de sensatie die zijn heldere, wit-met-zwarte voorjaarscollectie was, maar evengoed liet hij weer zien hoe veelzijdig hij is. Bijna elke outfit had een ander silhouet. Er was een oversized colbert met een grote te lange broek, een lang, colbert over een strakke broek, een wijd uitstaande parka over smalle broek, een top die zo lang en wijd was dat het bijna een jurk werd over een in smalle, kuithoge laarsjes gestopte broek, zeer wijde jassen – en nog veel meer. Nooit was het geforceerd; Ossendrijver heeft een feilloos gevoel voor proportie. De veelkleurige sneakers worden ongetwijfeld een hit; sportschoenen zijn de bestsellers van de mannenlijn van Lanvin.

LanvinLanvin

GivenchyGivenchy

Bij Givenchy, een label waar het altijd een beetje méér mag zijn, waren de pakken en jassen ditmaal opmerkelijk sober: ze hadden zelfs geen revers. Drukker werd het bij de truien en hemden: die hadden zwart-witte fotoprints of stoere tribal versieringen.

Opvallend was de modellenkeuze: niet de sprieterige jongens die nu zo in de trek zijn, maar gespierde mannen liepen tussen twee grote cirkels van brandende kaarsen door. Het gaf de show, die was gebaseerd op het werk van Robert Mapplethorpe en de latinocultuur, een broeierige, homo-erotische sfeer.

Maison Martin Margiela is sinds het vertrek van de naamgever in 2009 nogal aan het zwabberen. Er zijn heel aardige collecties geweest, maar ook tamelijk beroerde. De show die het huis vrijdag liet zien was een van de betere. Er zijn ongetwijfeld veel naalden gebroken bij het maken van de showstukken, grote capes van die waren gemaakt van oude motorjacks, maar de wat simpeler stukken waren de betere, zoals twee  pakken die bij nader inzien overalls bleken.

Maison Martin MargielaMaison Martin Margiela

Bekijk de show van Saint Laurent:
http://youtu.be/sXTGFbZMxFo

Bekijk de show van Dior Homme:
http://youtu.be/fp9dFDEMlaM

Bekijk de show van Viktor & Rolf:
http://youtu.be/2aSMT7KWuPM

Bekijk de show van Lanvin:
http://youtu.be/92eGLqoNu7M

Bekijk de show van Givenchy:
http://youtu.be/tbHIGVOzWjQ

Bekijk de show van Maison Martin Margiela:

Eerder, iets verkort, gepubliceerd in NRC Handelsblad.

Fotografie: Peter Stigter (teampeterstigter.com)

    • Milou van Rossum