Nostalgie op batterijen

De elektrische auto wint terrein. Maar wat als je van oldtimers houdt? Ruben Stern van 2CV Électrique bouwde zijn klassieker om. Hij legt uit hoe.

foto anais lopez, elektrische eend 2013 amsterdam-slotervaart

1 Lees eerst de regelgeving van de RDW, die over rijbewijzen en voertuigregistraties gaat, voor je begint met het invullen van je wensenlijst. „Als je niet weet waar je toekomstige wagen aan moet voldoen, koop je de verkeerde spullen”, zegt Ruben Stern, net klaar met het ombouwen van zijn eerste Deux Chevaux en de man achter garage 2CV Électrique.

Zorg dat de componenten die je gaat gebruiken getest zijn en de juiste certificaten hebben. Volgens Stern loopt het zelf laten testen van de verschillende onderdelen al gauw in de duizenden euro’s. Alleen al het ombouwen van een auto is behoorlijk prijzig. Als je zelf al een auto hebt dan kosten nieuwe onderdelen, waaronder de batterijen, de elektromotor en de regelunit bij elkaar al gauw minimaal zo’n 10 duizend euro. „En dan heb je het minimale.”

2Zoek een geschikte auto, mocht je nog geen klassieker hebben. Bedenk dat hoe zwaarder de auto is, des te meer batterijkracht je nodig hebt om hem te verplaatsen. Vergeet ook de ruimte voor de batterijbak niet. In een tamelijk kleine auto als de Deux Chevaux, de Eend, gaan als snel zo’n 32 batterijen. Maar belangrijker nog: kies een mooie auto. „Het gaat je veel werk kosten en veel geld”, zegt Stern. „Het moet dus wel een auto zijn waar je dat voor over hebt.” Zelf koos Stern voor de Deux Chevaux omdat deze versie van de Citroën al jaren zijn lievelingsmodel is. „Schoonheid door alle simpelheid”, zegt Stern.

3De volgende stap: het eisenpakket. Hoe ver moet de auto kunnen rijden als hij straks elektrisch is? Hoe hard wil je ermee gaan? Dergelijke eisen bepalen welke producten en hoeveel daarvan je moet aanschaffen. „Van belang hierbij is te bedenken waar je de auto voor nodig hebt”, zegt garagehouder Leen de Bodt. „Als hij veel verder en sneller kan dan nodig, dan kost het alleen maar meer geld.”

De Bodt, zelf eigenaar van garage Leen APK, richtte samen met Stern en garagehouder Jos van Oosten het samenwerkingsverband Traction Électrique op. Samen bouwen ze in opdracht allerhande Citroëns om.

4Dan begint het bestuderen van de stof. Op internet is veel informatie te vinden over hoe je een auto ombouwt naar elektrisch. Vooral in de VS zijn ze ermee bezig. Urenlang keek Stern naar het online tv-kanaal evtv.me waar twee 60-plussers eindeloos uitweiden over alles wat bij het ombouwen van een auto komt kijken. Naast andere buitenlandse fora heeft compagnon De Bodt inmiddels de eigen site www.zevparts.nl met een stappenplan in de lucht.

5De ontwerpfase. Welk onderdeel komt waar en hoe worden ze aan elkaar gekoppeld? Onderdelen die de meeste ruimte innemen zijn het batterijenpakket, de motor en een power management unit (pmu); de regelunit. Verder zijn er een lader, het kabelwerk, schakelaars en zekeringen nodig.

Let op: denk heel goed na over het ontwerp voordat je de zaag in je klassieke auto zet. „Via Blogspot kun je particuliere ombouwers vinden die dit hebben gedocumenteerd”, zegt Stern. Zelf deed hij dit op www.electrifiedclassics.blogspot.nl. Met uitgebreide fotoverslagen vertelt de garagehouder wat hij allemaal doet. Over hoe makkelijk de boutjes van de oude motor loskwamen tot de uitgebreide roestpreventie die zijn oude Eend na het uit elkaar halen moest ondergaan. „Ik heb wel geluk gehad, het ging gelijk goed, maar ik heb me er vooraf ook wel heel erg veel in verdiept.”

6Spannend: spullen bestellen. Online, want in Nederland zijn weinig adressen waar je de benodigdheden kunt kopen. Boutjes en schroeven kocht Stern gewoon bij de Gamma, maar de batterijen bestelde hij bij een bedrijf in China. „Een sprong in het diepe, duizenden euro’s overmaken naar mensen die je nauwelijks te spreken krijgt en maar hopen dat het goed komt.”

Bij Stern kwam het goed, hij kreeg de juiste batterijen en koopt ze nu ook in voor de nieuwe klanten. De adressen, die Stern vanwege bedrijfsgeheim niet wil noemen, vond hij via internet over de hele wereld. Van Duitsland, Italië tot Australië en de VS.

7 Het inbouwen is een precisieklus. De bak waar de batterijen in komen, liet Stern via De Bodt maken bij een metaalzetterij. De verbinding tussen motor en versnellingsbak ontwierp hij zelf en liet hij in Polen maken. „Het in elkaar zetten komt heel nauw, als het niet precies past gaat het stuk.” Stern, die vroeger ook in een garage werkte, deed het zelf en dat ging goed. Maar hij adviseert naar een specialist te gaan als je er geen verstand van hebt.

Vervolgens is het een kwestie van in elkaar schroeven zoals het in het ontwerp uitgedacht is. Rij een rondje. Test de auto op snelheid, optrekken en op de duur van energie. Stern: „Bij mij was het voornamelijk nog een kwestie van de software meer secuur afstellen zodat de energie vloeiend uit de auto komt in plaats van dat je alles direct kapot trekt.” De software, specifiek ontworpen voor de regelunit, is volgens Stern lastig te begrijpen, „maar als je het eenmaal weet dan is het niet moeilijk”.

8Tijd voor de controle van de RDW, nadat alles getest is en alles loopt zoals jij wilt. Omdat de RDW geen ‘houtje-touwtje’-auto’s op de weg wil, is de dienst behoorlijk streng. Zo moet moeten bijvoorbeeld de hoogspanningskabels oranje zijn en mag het batterijenpakket niet in het passagiersgedeelte zitten. Ook moet de hoogspanning gemakkelijk in één keer uitgezet kunnen worden. Stern maakte daarom een lijvig rapport waarin alle onderdelen van de auto uitgebreid verantwoord werden, met foto’s.

De RDW controleert de montage van de auto en steekt overal een ‘testvinger’ in om te kijken of er geen elektriciteit lekt. De auto mag geen invloed hebben op pacemakers, stoplichten en andere elektrische apparaten, maar moet ook immuun zijn voor elektromagnetische straling van buitenaf. Houd er rekening mee dat de procedure enige tijd duurt, Stern wachtte 9 maanden voordat zijn auto officieel de weg op mocht.

Inmiddels is zijn Eend bijna drie maanden in gebruik en rijdt Stern haast geruisloos door Amsterdam. Onlangs ontdekte hij nog een schoonheidsfoutje. „Ik was de verwarming voor de batterijenbak vergeten. Nu het vriest is dat nodig, want tijdens het laden gaan de batterijen kapot als de temperatuur onder nul is.” Verder bevalt de auto hem goed. „Hij rijdt schoon, het is fantastisch. Ik heb in m’n hele leven zo’n dertig auto’s gehad, maar dit is veruit de beste.”