Nog één keer in de locomotief

De kranten staan bol van de Fyra, maar Railhobby en Modelspoor kijken liever naar andere treinen. Rail Magazine neemt afscheid van de Beneluxtrein.

Je verzint het niet.

„Modelspoor-fabrikant Märklin komt met een interessant pakket aan ‘vertragingsaccessoires’. De problemen van NS en Prorail kunnen hiermee uitstekend worden nagespeeld, aldus Märklin. In het pakket zijn onder meer opgenomen: mini-sneeuw en bladeren voor op de rails, koperdiefjes, kapotte bovenleidingen en lege informatiebordjes.”

Het is niet echt hoor. Het is een nepbericht van de satirische website De Speld (speld.nl), en heel geestig. „Vooral de details kunnen liefhebbers bekoren. ‘Kijk, die conducteur zegt elke vijf minuten: „Dat weet ik ook niet mevrouwtje!”, schitterend toch! En elke keer wanneer er wordt omgeroepen dat er gratis koffie verkrijgbaar is, begint het hele perron te vloeken en te kreunen. Prachtig, dat oog voor detail.’”

Het had zo maar waar kunnen zijn. Want Märklin en zijn concurrenten maken alles in het klein na. Het volgende verzin je ook niet. (H0 is een code voor een bepaald schaalmodel.) „Voor de H0-inwoners die hun conditie op peil willen houden, brengt de Duitse fabrikant Vollmer een fitnesscenter. De alle dagen van de week geopende onderneming is in een gemoderniseerd pand gevestigd. De aerobics- of yogaruimte op de tweede etage is voorzien van grote ramen en kan met een setje sporters worden bevolkt.” Dit is niet speld.nl, dit is gewoon serieuze kopij in Railhobby (6,25 euro). Je zult toch maar een H0-modelbaan hebben, met een hele stad eromheen, zónder mini-fitnesscenter!

Railhobby is een van de bladen die we deze week hebben meegenomen uit het hobbyhoekje in de kiosk. Het lag daar tussen Modelspoor (7,95), Spoorweg Journaal (9 euro) en Rail Magazine (6,95).

Vier bladen met een trein op de cover. Voor liefhebbers van kleine treinen (de modelspoorbanen) en echte treinen. Vaak volkomen onbegrijpelijk, bij vlagen ontzettend saai, maar ook aandoenlijk.

Dit is wat je leest in die bladen. Onder een foto van het nieuwe station Kampen Zuid: „Dezer dagen laat de opening van de Hanzelijn je even niet los.” (Railhobby)

„Den Haag heeft onlangs bij Siemens een order geplaatst voor Avenio trams, de opvolger van de Combino. Een mock-up van dit nieuwe type tram was te zien”, bij een fotoreportage van een spoorwegbeurs in Berlijn. (Spoorweg Journaal)

„De inmiddels overbekende Hondekop is nu uitgebracht met de in het jaar 1959 bij veel NS-stroomlijnmaterieel aangebrachte proefsnor”, bij een foto van een modeltreintje. „Het is een opvallende variant.” (Rail Magazine)

Het grote Fyradrama kwam te laat voor deze maandbladen, maar dolenthousiast waren ze toch al niet over de snelletreinverbinding. „Het hogesnelheidstreinstel V250 van Hispeed blijft de gemoederen bezig houden”, is de omineuze openingszin van een Fyrastukje in Railhobby.

Deze bladen zijn voor echte treinnerds. Voor mensen die alles willen lezen over locs en treinstellen en dienstregelingen en dat zo gedetailleerd mogelijk met typenummers: „Breng-GTW 5042 vertrekt als trein 30738 (Doetinchem-Arnhem) uit Wehl, 2 januari 2013.”

Aardig is, in Rail Magazine, een afscheidsstuk over de Beneluxtrein, de intercity tussen Amsterdam en Brussel die sinds de (stilstaande) Fyra er is, niet meer rijdt. „Wij schrijven, zaterdag 8 december 2012. Het is druk langs de trajecten waarover de Beneluxtreinen vandaag hun laatste kilometers afleggen.

Het weer werkt geweldig mee; een strak blauwe lucht en een heerlijk winterzonnetje geven dit afscheid een extra cachet.”

Met fraaie foto’s van de Benelux-treinen van de afgelopen 55 jaar. Al blijft het toch echt een blad voor en door treinspotters. „Op de afscheidsdag hebben de Belgische collega’s een verrassing voor spoorminnend Nederland in petto. Nog één keer zetten zij een locomotief uit de reeks 11 in voor de Benelux.”

Ja, dat klinkt als de natte droom voor spoorminnend Nederland.

    • Peter Leijten