Geef ons wat slims. Nu!

Experts zijn HEET. Silicon Valley stopt miljoenen in ze. Doet alles voor ze, als ze zich maar laten horen! ‘Schrijf asjeblieft’, smeken de technologie-investeerders, ‘zeg iets intelligents!’ Red ons van het twitterende, facebookende en instagrammende gepeupel. Met hun virtuele lynchpartijen, scheldkanonnades op krantensites en blogs. Met dat hersenloze geretweet, dat naschreeuwen van de populairste volksmenners.

Het was charmant hoor, die digitale revolutie. Wat genoten we ervan, toen ondernemer Evan Williams in 1999 met Blogger.com begon, waardoor iedereen zonder kennis van HTML opeens met twee muisklikken kon publiceren. En masse maakten we blogs aan. Zeven jaar later werd het nog gekker. Williams bracht Twitter op de markt. Nu hoefde je niet eens meer in staat te zijn een artikel te schrijven. Met 140 karakters had je al een virtuele stem. Lekker op de bank mensen op de televisie afzeiken, schrijven dat het sneeuwt, wedstrijdje doen wie het snedigst over treinvertragingen kan klagen.

Het leverde Silicon Valley content op en dus miljoenen aan advertentiegeld. Maar nu iedereen publiceert, zijn we allemaal slaaf van de online hype geworden. We tumbleren in de rondte, starten de ene na de andere meme en verzuipen langzaam in de overvloed van user generated content. Geschreven tekst is waardeloos geworden, een commodity. Niets meer dan een middel om je publiek te kunnen ‘targeten’. Kranten sterven, want nieuws is gratis.

Silicon Valley heeft een kater. In hun luxe condo’s verbijten de pioniers van de digitale revolutie zich. Ze willen hun fouten goedmaken. Willen de kwaliteit naar boven brengen. Dus hijsen ze ‘de expert’ weer op het schild. Williams lanceerde vorig jaar Medium.com, een besloten blogsysteem waar ‘de nadruk op de inhoud ligt’. Als je niet grappig bent en dus geen tienduizend Twittervolgers hebt, mag je nog steeds langskomen van Williams. Zolang je maar slimme dingen schrijft.

Williams heeft meer strijdmaatjes. Op Svbtle.com komen het plebs er ook niet in. ‘Perfectionisme, minimalisme en intellectuele superioriteit’, daar draait het bij Svbtle om. Als je eenmaal langs de ballotage bent, krijg je gratis factcheckers en eindredacteuren tot je beschikking. Drie van de meest prestigieuze investeerdersfondsen staken begin dit jaar hun geld in Svbtle. Lang leve de experts!

Dat roepen ze ook bij Quora. Ooit was Adam D’Angelo CTO bij middelmatigheidsbastion Facebook, nu richt hij zich alleen nog maar op experts. ‘Meer dan een miljard mensen gebruiken het internet, maar slechts weinigen delen hun kennis’, aldus D’Angelo. Daarom kan het volk sinds 2009 op Quora vragen stellen aan experts. Gisteren lanceerde D’Angelo óók een blogplatform waarbij slimme blogposts hevig gepromoot worden, want ‘het internet barst van experts zonder publiek’. Silicon Valley zal dat wel eens eventjes oplossen.

    • Ernst-Jan Pfauth