Deze rotonde wordt u door McDonald's aangeboden

Steeds meer bedrijven adopteren rotondes. Een makkelijke bezuiniging voor de gemeente. Maar onderhandelen ze wel scherp genoeg?

Netherlands, Maastricht, 25.01.2013 Adoptierotonde in Roermond: rotonde op Burg. Geuljanslaan en Bisschop Lindanussingel. Sinds kort kunnen ondernemers een rotonde in de gemeente Roermond adopteren. In ruil voor reclame op een naambord verplichten ondernemers zich om vijf jaar de rotonde te onderhouden. foto Chris Keulen

„U wordt als gemeente volledig ontzorgd”, belooft De Rotondespecialist in de folder. Steeds meer lokale bestuurders vallen daarom voor het idee om rotondes door bedrijven te laten sponsoren. De Rotondespecialist neemt alles van ze over: sponsors zoeken, inrichting en onderhoud van de rotondes, herstel bij schade, contracten met hoveniers. De gemeente heeft er geen omkijken meer naar en kan een kostenpost op de begroting schrappen.

Meestal betekent dit dat lokale ondernemingen op de rotonde hun naam op bordjes zetten van zeventig bij vijftig centimeter, zichtbaar vanuit alle rijrichtingen. Horeca, garagebedrijven, rijscholen, kinderdagverblijven. In Breda wordt een heg in de vorm van de M van McDonald’s gesnoeid.

Op dit moment beheert De Rotondespecialist, gevestigd in Huis ter Heide, 250 rotondes in twintig gemeenten, verspreid over Nederland. Dat aantal groeit snel, de ene gemeente ziet het bij de andere. Bart Keuper van De Rotondespecialist: „In totaal heeft Nederland zo’n 4.500 rotondes.” In Limburg was De Rotondespecialist al actief in een aantal kleinere plaatsen. Onlangs sloot het bedrijf meerjarencontracten af met de gemeenten Weert en Sittard-Geleen. De onderhandelingen met Maastricht en Kerkrade lopen.

In Weert begon het met verzoeken van ondernemers en de gemeenteraad. Vorige maand sloot de gemeente met De Rotondespecialist een contract voor vijf jaar voor de vijftien rotondes binnen de gemeentegrenzen. „We bezuinigen 3.000 euro en tegelijk blijven mensen van de sociale werkvoorziening het onderhoud doen”, zegt wethouder Harrie Litjens (openbare ruimte en verkeer, Weert Lokaal). Hij ziet ook andere winst. „Onze rotondes waren zesjes. Het worden negens. Dat telt voor een gemeente die vorig jaar nog is verkozen tot de groenste van Nederland.”

Sommige gemeenten regelen de rotondeadoptie zelf. Roermond startte in 2011. „Een tijdlang stonden bedrijven zelfs op de wachtlijst”, zegt wethouder Gerard IJff (openbare ruimte en verkeer, PvdA).

Het bespaarde bedrag is niet zo heel groot, zegt IJff. „Een paar duizend euro per jaar op een totaalpost voor groenonderhoud van 800.000 euro.” De wethouder is vooral tevreden over de kwaliteitsverbetering. De rotondes zijn volgens hem visitekaartjes voor de stad geworden.

Onderhandelingen op het scherp van de snede voeren gemeenten niet. Ze zijn tevreden met de bezuiniging en fraaier groen.

De Rotondespecialist zegt dat een gemiddelde rotonde te adopteren is voor 2.500 euro. In Weert zou hem dat voor vijftien rotondes zo’n 37.500 euro opleveren. Natuurlijk, daar gaan bedrijfs- en onderhoudskosten vanaf, maar had de gemeente niet wat meer uit het contract kunnen slepen?

Keuper gaat niet in op de precieze cijfers, maar wijst erop dat onderhoudsniveaus en rekenmethodes per gemeente verschillen. „Andere gemeenten zeggen tienduizenden euro’s per jaar te besparen.” Maar hij geeft toe: „In principe is alles onderhandelbaar.”

„Dat gemeenten in deze tijden van bezuinigingen kijken hoe ze publieke taken kunnen uitbesteden, is begrijpelijk”, vindt Hans van Mierlo, hoogleraar openbare financiën aan de Universiteit Maastricht. „Ze moeten echter ook nagaan welke prijs ze kunnen vragen. Rotondes met tienduizend of meer verkeersbewegingen per dag, passanten die heel vaak langskomen – die vertegenwoordigen een waarde. Vergelijk het met oplages van kranten en kijkcijfers van tv-programma’s. Het publieksbereik bepaalt de tarieven.”

    • Paul van der Steen