Burka-fashion

Het is weer fashionweek. En dit keer doet ook het meest achtergestelde kledingstuk, de boerka, mee. Kijk mee. In het begin zag ze er zo uit. En was iedereen het er over eens dat ze een gevangenis op voeten was. Nog lelijk ook. Er was kritiek, veel kritiek op de gevangenisbewaarder. Met name van hippies

Het is weer fashionweek. En dit keer doet ook het meest achtergestelde kledingstuk, de boerka, mee. Kijk mee.

In het begin zag ze er zo uit. En was iedereen het er over eens dat ze een gevangenis op voeten was. Nog lelijk ook.

Er was kritiek, veel kritiek op de gevangenisbewaarder. Met name van hippies en posthippies die gewend zijn alles open en bloot te doen. Dit was het gevolg.

Omdat de kritiek niet het gewenste effect had, werd nu de flanerende gevangenis zelf het slachtoffer.

Het moet ergens rond dit punt geweest zijn dat Haute Couture een helpende hand bood. Haute Couture mag dan wel ondraagbaar en onbetaalbaar zijn, wat trends en oplossingen betreft kun je er altijd op rekenen. Dat maakte Jan Taminiau afgelopen woensdag bij zijn show in het huis van de Nederlandse Ambassadeur in Parijs meer dan duidelijk.

Zo komt dat gordijn toch nog van pas. Iris van Herpen is ook creatief met kurk.

Zo werd sinds het huwelijk tussen Chanel en Sheikha Moza bint Nasser van Qatar de chador (het stoute zusje van de boerka) het laatste mode item. Vanity Fair zette Sheikha huppelepup meteen op de best dressed list.

Haute Couture is nog nooit zo kuis geweest. Sindsdien komt de kritiek weer uit andere hoek, die van de gevangenisbewaarder. De chador als haute couture, dat was niet de bedoeling! Hij vraagt zich daarom nu ernstig af wat er ook alweer mis was met de broek (wij weten het wel, gewoon een ordinaire kwestie van toegankelijkheid). Ik ben benieuwd wat we nog van de boerka mogen verwachten. Een ding is zeker, achtergesteld is ze niet meer. Sterker nog, ze zet de toon.