Apple-boom voorbij op de beurs

Apple heeft moeite te voldoen aan de vraag naar iPads en iPhones. De klanten zijn hongerig als altijd maar beleggers denken dat de Applehausse over zijn hoogtepunt is.

Redacteur Technologie

Amsterdam. De indrukwekkende groeispurt die Apple in 2007 inzette hapert. Productieproblemen en de opmars van Android-apparaten verstoren het hightech sprookje van het meest waardevolle bedrijf ter wereld.

Tot voor kort stonden nieuwe iPhones (sinds 2007) en iPads (sinds 2010) in de belangstelling. Zij stuwden de comeback van Apple en dwongen andere bedrijven op hun knieën.

Maar gadgets zijn even bijzaak: het draait nu om verkoopcijfers. En die stelden teleur. Apples winst (13,1 miljard dollar) nam in het afgelopen kwartaal amper toe. De omzetgroei (54,5 miljard dollar, 18 procent meer) haalde het niet bij voorgaande jaren. De beurskoers kelderde al van 700 dollar in september 2012 naar minder dan 500 dollar. Investeerders lieten Apple gisteren verder vallen tot 460 dollar.

Apple verkocht in het afgelopen kwartaal, inclusief decembermaand, 47,8 miljoen iPhones en 22,9 miljoen iPads. Dat hadden er meer kunnen zijn, maar door problemen met de productie kon Apple niet aan de vraag voldoen, aldus topman Tim Cook. De iPhone 5 was niet aan te slepen. Net als de iPad mini en de nieuwe iMac.

De leveranciersketen heeft moeite het hoge tempo bij te benen. Het in productie nemen van nieuwe gadgets kost Apple sowieso meer geld. Terwijl de druk om snel producten uit te brengen alleen maar toeneemt.

Tegelijkertijd laat het enorme succes van Samsung zien dat klanten meer keuze willen, in prijs en schermformaat. Terwijl Apples concurrenten enorme telefoons maken van 5 inch (bijna 13 centimeter) en groter, is de iPhone er slechts in twee maten: kleiner en nog kleiner.

Komt Apple dit jaar met een voordelige iPhone op de proppen, of komt er een iPhone met een groter scherm? Cook wil in ieder geval niet goedkoop doen: „We zouden overal wel een Applelogo op kunnen plakken en daardoor meer verkopen. Maar we willen alleen goede producten maken.”

Apples mobiele gadgets beslaan driekwart van de omzet. Zodra er gekozen wordt voor een goedkoper product, zoals de iPad mini, gaat dat ten koste van de winstmarge. Die mini kwam er omdat goedkope Androidconcurrenten van Google en Amazon te snel terrein wonnen.

De keuze tussen marktaandeel en marge blijft lastig. Apple heeft een tweede economie gebouwd met de App Store (40 miljard downloads, 800.000 apps) en de iTunes Store. Dat leverde afgelopen kwartaal 3,7 miljard dollar omzet op. Ook webdienst iCloud slaat aan en via chatdienst iMessage worden per dag ruim twee miljard berichten verstuurd.

Het geoliede systeem van winkel en webdiensten vergt een brede acceptatie van iOS, het mobiele besturingssysteem van Apple. De teller staat nu op 500 miljoen iOS-apparaten. Dat is veel, maar Android heeft de potentie om veel groter te worden. Rechtszaken konden de opmars van Googles besturingssysteem tot nu toe niet stoppen.

Ook Microsoft zet alles op alles om zijn relevantie in de mobiele wereld terug te winnen. De softwaremaker moet wel, want de vraag naar gewone Windows-pc’s daalt. Zelfs Apple merkt dat de iPad de verkopen van gewone computers kannibaliseert. Het aantal verkochte iMacs en MacBooks daalde fors.

Cook wuift de bezwaren van kortetermijnbeleggers weg. Hij verwacht dat de problemen met leveranciers dit voorjaar zijn opgelost. En de topman vertrouwt op de Chinese markt, waar de omzet met 60 procent groeide en het aantal verkochte iPhones verdubbelde.

Maar innovatie gaat verder dan een grotere iPhone of een kleinere iPad. Applefans smachten naar een nieuwe i-gadget: sinds Cook in 2011 de leiding overnam van wijlen Steve Jobs, is er geen apparaat geïntroduceerd dat een compleet nieuw marktsegment zou kunnen veroveren.

Er gaan al lang geruchten over een Apple tv-scherm, maar Cook houdt het vaag. Begrijpelijk, want tv-fabrikanten maken nu bijna allemaal verlies op hun toestellen. Tegen zo veel malaise helpt zelfs geen Applelogo.

    • Marc Hijink