Waarom zit er 6 centimeter tussen de kindermaten?

Danielle Cohen uit Den Haag verbaast zich als kersverse moeder over de maten van kinderkleding: 50, 56, 62, etcetera. „Waarom zit er steeds die zes centimeter tussen?”

De maten van kinderkleding zijn gebaseerd op de lengtemaat: dus 50 centimeter, 56 centimeter. Niet dat een shirtje van maat 56 ook 6 centimeter langer is dan maat 50 – ten eerste beslaat een shirt slechts een deel van het totale lijf, ten tweede houden veel kledingmakers rekening met de groeiontwikkeling per leeftijd. Op een bepaald moment groeit bijvoorbeeld het hoofd van de baby relatief hard, in de puberteit worden de benen een stuk langer. „Eigenlijk is de lengtemaat een heel logische onderscheiding”, vindt Nienke Steen van Modint, ondernemersorganisatie voor mode, interieur, tapijt en textiel. „Logischer dan de dameskledingmaten. Abstracte maten waarvan niemand weet waar ze voor staan. Bovendien is een Italiaanse maat 38 heel anders dan een Nederlandse maat 38.”

Waarom ooit voor een verschil van zes centimeter is gekozen bij kinderkleding, weet zelfs maatspecialist Carl Berlage van Modint niet. Gezien de maattabellen in elk geval sinds de jaren zestig, laat hij weten. Op 50 centimeter is een verschil van 6 centimeter inderdaad groot, zegt Nienke Steen, maar ze vindt de verdeling niet raar. „Kinderen groeien zo snel, bij een kleiner verschil moet je vaker nieuwe kleding kopen.” Bovendien, zegt ze, wordt kinderkleding duurder als het verschil tussen de maten kleiner zou worden. „Dan moeten fabrikanten nog meer patronen maken.”

Verwarrend is wel dat elke fabrikant zelf bepaalt hoe hij maat 50 invult. Daar bestaan geen eisen of richtlijnen voor. Zo laat een woordvoerder van Prénatal weten dat zij ‘draagcomfort’ voorop stellen.

Om eenduidigheid te scheppen in het maatsysteem, is het CEN, het Europese Normalisatie Instituut, bezig om een richtlijn op te stellen. Voor alle maten op basis van lichaamsafmeting. „Maar over wat de beste maatvoering is, is veel discussie”, zegt Steen. Het kan nog even duren voor de Europese consument precies weet wat een bepaalde maat inhoudt. „Er wordt al achttien jaar gewerkt aan deze norm.”

Ook een vraag voor deze rubriek? Mail naar vraag@nrc.nl

    • Marleen Luijt