Topman NS haalt uit naar bouwer van Fyra

De NS verwijt de bouwer van de Fyra onvoldoende te hebben gereageerd op de problemen met de hogesnelheidstrein. Dat zei NS-topman Bert Meerstadt vanochtend tijdens een persconferentie. Hij had van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda een „veel adequatere actie en reactie” verwacht.

Het Nederlandse spoorbedrijf heeft AnsaldoBreda zaterdag aansprakelijk gesteld voor geleden schade. Direct na de introductie in december van het nieuwe Fyra-model, de zogeheten V250, traden „onverwachte en hardnekkige” storingen op, aldus Meerstadt.

De maat was voor de NS vol toen het aantal storingen van de Fyra in januari „substantieel” toenam door het winterweer. Vorige week donderdag nam de NS daarom de Fyra-treinen, die tien keer per dag tussen Amsterdam en Brussel reden, uit de dienstregeling. De ‘oudere’ en roze overgespoten NS-treinen rijden nog wel – soms met forse vertragingen – op het nieuwe spoor tussen Amsterdam en Breda.

De verontwaardiging van de reizigers noemt Meerstadt „begrijpelijk en terecht”. Om die reden verstuurde het bedrijf 1.200 boeketten naar mensen die ernstige hinder ondervonden en deelde de vervoerder zevenduizend gratis koppen koffie uit. Meerstadt: „Het verbeteren van de treinverbinding houdt ons dag en nacht bezig. Letterlijk.”

Op dit moment moeten reizigers naar Brussel met een intercity naar Roosendaal. Daar stappen ze over op een stoptrein tot Antwerpen, om daar weer in een andere intercity te stappen richting Brussel.

De reistijd moet echter wel korter en er moet een rechtstreekse verbinding komen. „We hebben daarvoor de rijtuigen”, zegt Meerstadt, doelend op de voormalige Beneluxtreinen die voor 9 december heen en weer reden tussen Amsterdam en Brussel. „Op dit moment worden die gereed gemaakt voor gebruik.”

AnsaldoBreda liet gisteren weten dat de nieuwe V250-treinen „binnen enkele dagen” weer kunnen rijden. Meerstadt gelooft daar niet in.