Theater

Orlando

Orlando is een parel uit de literatuur van de twintigste eeuw en staat op het repertoire van vele gezelschappen. Het is een ode aan de verbeelding, aan de taal, aan de schoonheid en aan de zintuigen. Aan het leven kortom. Katelijne Damen speelt Orlando, Guy Cassiers regisseert.

Stadsschouwburg Amsterdam, 28 januari. www.toneelhuis.be

Het temmen van de feeks

In de versie van Ivo van Hove valt er weinig te lachen bij de seksistische komedie van Shakespeare. De vernedering van de feeks, met wanhopige woede gespeeld door Halina Reijn, is daarvoor te onaangenaam. De overtuiging van Van Hove, dat er sprake is van échte liefde tussen de vrouwentemmer (Hans Kesting) en zijn slachtoffer, wordt overtuigend ondersteund. Griezelig goed is de schets van de corporale mannenwereld.

t/m 2 februari. Stadschouwburg Amsterdam. www.tga.nl

Revolte

Johan Fretz stelt zich kandidaat om minister-president van Nederland te worden in 2025. Met Marcel Harteveld, met wie hij De Gebroeders Fretz vormt, start hij in het theater alvast de campagne. Hun Revolte opent met een stevige speech, waarin Fretz stelt zich niet te willen neerleggen bij de teleurstellingen van de vorige generatie. Fretz en Harteveld staan zelfverzekerd en met de flair van kwispelende honden op het podium.

t/m 11 mei in verschillende Nederlandse theaters. www.degebroedersfretz.nl

Van nature

Pieter Derks excelleert in razendsnel actualiteitencabaret. Eerder maakte hij al drie vaardige programma’s, soms echter zo vederlicht dat er niet veel van overbleef. Maar nu hij wekelijks een vaak rake miniconference houdt in De Wereld Draait Door, lijkt hij ook in het theater zijn beste vorm te hebben gevonden. Als een vriendelijk ogende, slimme doordenker die niet alleen veel spitse grappen maakt, maar ook een verrassende draai kan geven aan alles wat logisch lijkt.

t/m 21 mei in verschillende Nederlandse theaters. www.humstu.nl