NS-topman Meerstadt haalt uit naar fabrikant Fyra

DEN HAAG - NS-topman Bert Meerstadt is donderdag in de Tweede Kamer een van de sprekers tijdens de hoorzitting over de winterproblematiek op het spoor. Afgelopen december leidde sneeuwoverlast tot grootschalige uitval van treinen en gebrekkige reizigersinformatie daarover. Kamerleden willen herhaling van dergelijke taferelen voorkomen. ANP VALERIE KUYPERS NS-topman Bert Meerstadt hier tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer in 2011 over de problemen op het spoor in de winter. De topman zei vandaag dat de Fyra-fabrikant AnsaldoBreda niet adequaat heeft gehandeld bij de aanpak van de problemen. Foto ANP / Valerie Kuypers

De NS verwijt de bouwer van de Fyra niet goed te hebben gereageerd op de problemen met de hogesnelheidstrein. Dat zei NS-topman Bert Meerstadt vanochtend tijdens een persconferentie. Hij had van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda een “veel adequatere actie en reactie” verwacht.

Het Nederlandse spoorbedrijf heeft AnsaldoBreda zaterdag aansprakelijk gesteld voor geleden schade. Direct na de introductie in december van het nieuwe Fyra-model, de zogeheten V250, traden “onverwachte en hardnekkige” storingen op, aldus Meerstadt.

De maat was voor de NS vol toen het aantal storingen van de Fyra deze maand “substantieel” toenam door het winterweer. Vorige week donderdag nam de NS daarom de Fyra-treinen, die tien keer per dag tussen Amsterdam en Brussel heen en weer reden, uit de dienstregeling. De ‘oudere’ en roze overgespoten NS-treinen rijden nog wel – soms met forse vertragingen – op het nieuwe spoor tussen Amsterdam en Breda.

NS stuurde bloemetjes en deelde koffie uit aan passagiers

De verontwaardiging van de reizigers noemt Meerstadt “begrijpelijk en terecht”. Om die reden verstuurde het bedrijf 1.200 boeketten bloemen naar mensen die ernstige hinder ondervonden en deelde de vervoerder zevenduizend gratis koppen koffie uit. Meerstadt:

“Het verbeteren van de treinverbinding houdt ons dag en nacht bezig. Letterlijk.”

Op dit moment moeten reizigers naar Brussel met een intercity naar Roosendaal. Daar stappen ze over op een stoptrein tot Antwerpen, om daar weer in een andere intercity te stappen richting Brussel. Per dag zijn 13.000 zitplaatsen beschikbaar. “Daarmee is de capaciteit geen probleem meer”, zegt Meerstadt.

Terugplaatsen intercity is moeilijk

De reistijd moet echter wel korter en er moet een rechtstreekse verbinding komen. Doelend op de voormalige Beneluxtreinen die voor 9 december heen en weer reden tussen Amsterdam en Brussel zegt de topman:

“We hebben daarvoor de rijtuigen. Op dit moment worden die gereed gemaakt voor gebruik.”

Het terugplaatsen van de voormalige intercity naar Brussel is moeilijk te realiseren vanwege ruimtegebrek op het spoor, volgens Meerstadt. De Nederlandse en Belgische spoorbeheerders proberen dit toch mogelijk te maken. AnsaldoBreda liet gisteren weten dat de nieuwe V250-treinen “binnen enkele dagen” weer kunnen rijden. Meerstadt gelooft daar niet in.

    • Dolf de Groot