NOS-directeur: ‘Niet op rug liggen, maar vechten’

De omroepen willen dat de NPO zich feller verzet tegen de bezuinigingen. NOS-directeur Jan de Jong: „De kwaliteit van de nieuwsvoorziening staat onder druk.”

De omroepen komen in verzet tegen de miljoenenbezuinigingen van het kabinet. Zij roepen de raad van bestuur van de Nederlandse Publieke Omroep, de koepelorganisatie, op om actiever te protesteren in Den Haag. Dat stellen de omroepdirecteuren in een brief die „een dezer dagen” naar de NPO gaat.

„Ik vind ons te lief en te meegaand”, zei NOS-directeur Jan de Jong gisteren in een gesprek met mediajournalisten. „Wij moeten aan Den Haag laten weten dat zij de toekomst van het bestel op het spel zetten. Ze laten ons langzaam versterven. De kwaliteit van de nieuwsvoorziening staat onder druk.”

De publieke omroep krijgt vanaf 2015 200 miljoen euro minder per jaar van het ministerie van OCW. Vanaf 2017 komt daar nog eens 100 miljoen euro bij. Dat is 30 procent van de mediabegroting. Van Jan de Jong moet bestuursvoorzitter Henk Hagoort van de NPO zich „blijven verzetten”. „Dat is zijn taak en verantwoordelijkheid. Niet op de rug liggen, maar ageren en terugvechten.”

De NPO zoekt volgens de directeuren te snel naar manieren om de bezuinigingen te verwerken. TROS-directeur Peter Kuipers noemde Hagoort al een „lakei van Den Haag”. Dat was naar aanleiding van Hagoorts speech begin januari tijdens de nieuwjaarsreceptie van de publieke omroep. Hagoort kondigde aan dat hij zo min mogelijk wil bezuinigen op nieuws, Nederlands drama en documentaire, kinderprogramma’s, kennis en cultuur en evenementen. Minder geld kan naar amusement, human interest en sport.

Jan de Jong, die onder meer verantwoordelijk is voor Studio Sport, vindt dat Hagoort daarmee het grote belang van sport voor de publieke omroep ontkent. Met sportuitzendingen bereikt de publieke omroep jongeren, lager opgeleiden en allochtone kijkers. Volgens De Jong kijken die groepen anders niet naar de publieke omroep. „Dan verwacht je iets meer waardering en loyaliteit. Als je een breed publiek bestel wilt blijven – en dat is ook de opdracht van het kabinet – kun je niet zonder sport.”

Sport is volgens de NOS-directeur datgene wat Nederland bindt. „Dat zie je aan alle toplijstjes met best bekeken programma’s. Sport is bovendien een enorme bron van nieuwsfeiten. Daarmee onderscheidt het zich straks in hoge mate van veel aangekocht, met name buitenlands, product.” Meer programma’s aankopen is een van de suggesties van adviesbureau Boston Consulting Group (BCG) in een rapport van vorig jaar aan het ministerie van OCW om de bezuinigingen te halen.

De NOS heeft zich voor 2013 drie prioriteiten gesteld, vertelde De Jong gisteren. Hij wil meer jongeren bereiken, met nieuws in elke (digitale en mobiele) vorm, hij wil het imago van zijn omroep verbeteren, want de NOS is „meer dan het Achtuurjournaal”, en hij wil meer innoveren. Na de zomer komt de NOS met een vernieuwde website. Daarin is meer ruimte voor video en minder voor geschreven tekst.

De NOS wordt een digital first mediaorganisatie, kondigde De Jong aan, net als bijvoorbeeld de Britse zakenkrant Financial Times deze week bekendmaakte. In de praktijk betekent dat: een verslaggever gaat op pad, komt terug en maakt snel eerst iets voor NOS.nl. Daarna gaat hij aan de slag voor Radio 1 of het Journaal. Volgens De Jong gaat dat niet ten koste van de betrouwbaarheid van de NOS. „Maar wij zijn ook niet zonder fouten. Internet is een dynamisch medium. Als we een fout maken, herstellen we dat zo snel mogelijk.”

    • Jan Benjamin