Meubelontwerper Ikea begint met het prijskaartje

In economisch onzekere tijden kopen mensen goedkope meubels. Het Zweedse Ikea behaalde vorig jaar dan ook een recordomzet.

Het ontwerp van elk Ikea-product begint met het prijskaartje. Pas als de prijs bekend is, kijkt de meubelketen welke materialen en welk design daarbij past.

„Lage prijzen vormen de hoeksteen van Ikea”, vertelde een Nederlandse persvoorlichter van het Zweedse bedrijf afgelopen najaar desgevraagd. „We willen onze artikelen tegen zulke lage prijzen aanbieden, dat zo veel mogelijk mensen in staat zijn ze te kopen.”

Die formule is zeer succesvol, zo blijkt uit de omzet- en winstcijfers die het Zweedse concern gisteren bekendmaakte. In het afgelopen gebroken boekjaar – dat eindigde op 31 augustus 2012 – heeft de meubelketen een recordomzet behaald van 27,6 miljard euro. Dat is een stijging van bijna 10 procent. De nettowinst kwam uit op 3,2 miljard euro, 8 procent meer dan het jaar ervoor.

Volgens Ikea kopen consumenten in economisch onzekere tijden eerder goedkope meubels. Daar speelt het bedrijf ook op in, door constant te bezien of prijzen nog verder kunnen worden verlaagd. „Door materialen te gebruiken die even goed zijn, maar minder kosten. Door efficiënter te werk te gaan. En door onze meubels effectief te verpakken en te vervoeren”, vertelde de persvoorlichter over Ikea’s werkwijze.

De prijsverlaging van producten (zoals dat gebeurt in 1 procent van het assortiment), de toegenomen voorraden en de hogere grondstofprijzen drukten de omzet van Ikea.

Ikea is in 1943 opgericht. Het Zweedse bedrijf is niet beursgenoteerd en maakte jarenlang geen omzet- en winstcijfers openbaar. Na het (gebroken) boekjaar 2009 publiceerde het bedrijf voor het eerst een jaarverslag. Destijds bedroeg de omzet ruim 23 miljard euro. De tien jaar daarvoor wilde Ikea louter zeggen dat het concern een winst maakte van 10 tot 13 procent van de omzet.

De meubelketen telt momenteel 338 winkels, in veertig landen, maar wil fors uitbreiden. Tegen 2020 wil het Zweedse concern 500 winkels hebben. Hiervoor zal Ikea jaarlijks 1,5 tot 2,5 miljard euro investeren.

Het grootste deel van Ikea’s omzet komt uit Europa. In Nederland heeft Ikea twaalf filialen. Wereldwijd telt Ikea 131.000 medewerkers.

In een interview met persbureau Dow Jones beklaagde bestuursvoorzitter Mikael Ohlsson zich eerder deze week over de bureaucratische rompslomp waardoor het Ikea veel tijd kost om een nieuw filiaal te openen. Vorig jaar kwamen er wereldwijd elf nieuwe winkels bij, verspreid over negen landen, maar Ohlsson zei dat hij jaarlijks het liefst 25 nieuwe Ikea’s zou openen. Een paar jaar geleden kostte hem dat twee tot drie jaar, zei hij, nu vier tot zes jaar.

Ikea verwacht dat de economische malaise de komende jaren aanhoudt en hoopt in 2020 een omzet te behalen tussen de 45 en 50 miljard euro – 60 procent meer dan de huidige omzet. De meubelketen richt zich op de opkomende economieën. De winkels in China, Rusland en Polen presteerden vorig boekjaar goed. Ook de Verenigde Staten en Duitsland zijn belangrijke markten voor Ikea.

In India wil de meubelgigant de komende jaren zijn eerste winkel openen, op termijn moeten dat er 25 worden. Maar dat zal niet eenvoudig zijn, zei Ohlsson in het eerdergenoemde interview. Al maandenlang onderhandelen de Zweden met de Indiase regering. Eind november werd bekend dat Ikea in India zijn befaamde Zweedse gehaktballetjes niet mag verkopen in verband met voedselvoorschriften. Behalve in India heeft Ikea plannen om uit te breiden in Servië, Kroatië en Zuid-Korea.