Grootste krimp bestedingen consumenten in drie jaar

Nederlandse Huishoudens hebben in november 2012 3 procent minder besteed aan goederen en diensten dan in november 2011. Foto ANP / Lex van Lieshout

Huishoudens hebben in november 2012 3 procent minder besteed aan goederen en diensten dan in november 2011. Het was daarmee de grootste krimp van de consumptie in meer dan drie jaar, blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De consumptie door huishoudens daalt onafgebroken sinds augustus 2011. De krimp was echter sinds augustus 2009 niet zo sterk. Consumenten kochten vooral minder auto’s, meubels, kleding en schoenen. De besteding aan dit soort duurzame goederen was in november vorig jaar 11,8 lager dan in dezelfde periode een jaar ervoor. In oktober was er al een afname van bijna 11 procent.

Dit ligt waarschijnlijk aan het verhoogde btw-tarief vanaf 1 oktober 2012. Het tarief werd toen verhoogd van 19 naar 21 procent. In september lagen de bestedingen aan duurzame goederen nog vrijwel op hetzelfde niveau als een jaar eerder. Mogelijk anticipeerde consumenten in september op de verhoging van de btw, stelt het CBS.

Ook aan voedings- en genotmiddelen gaven huishoudens minder uit in november. De uitgaven daalden hier met 2 procent. De overige goederen, zoals energie en brandstof, namen af met 3,6 procent. De uitgaven aan diensten daalden nauwelijks ten opzichte van een jaar eerder.

Eerder werd al bekend dat Nederlandse huishoudens in het derde kwartaal van 2012 minder te besteden hadden: 2,4 procent minder dan een jaar ervoor. Het huishoudinkomen is al vijf kwartalen op rij gedaald, terwijl prijzen zijn gestegen. Ook het consumentenvertrouwen is laag.

    • Anouk van Kampen