Wij kunnen heus wel treinen bouwen

AnsaldoBreda, het bedrijf dat de nieuwe, slecht functionerende Fyra-treinen maakt, verdedigt zich. „We vertrouwen erop dat de treinen binnen enkele dagen weer rijden.”

Nederland, Rotterdam, 20 december 2012, Fyra trein met 20 minuten vertraging op NS station Rotterdam Centraal CS / HSL trein op het traject Brussel - Amsterdam NS HiSpeed hogesnelheidslijn Nederlandse Spoorwegen NS treinstellen storingen treinstellen van fabrikant Ansaldobreda treinenbouwer V250-treinen van Italiaanse makelij Foto; Peter Hilz

Als er één beeld is dat Alessio De Sio wil bestrijden, is dat de maker van Fyra eigenlijk niet in staat is een goede hogesnelheidstrein te bouwen en dat de NS te goedkoop heeft willen doen. Hij heeft als hoofd communicatie van Ansaldo-Breda veel uit te leggen. „We vinden het absoluut buitengewoon vervelend wat er is gebeurd, zowel voor de reizigers die gedupeerd zijn als voor onze twee cliënten”, zegt De Sio in een kort telefoongesprek tussen twee besprekingen in. „Terwijl we praten zijn onze ingenieurs in Nederland aan het onderzoeken wat er precies is gebeurd met de brokken sneeuw en ijs onder de trein, en waarom. Maar vergeet niet: we hebben al meer dan twintig jaar ervaring op dit gebied.”

De Sio doelt op het consortium dat eind jaren tachtig de Frecciarossa presenteerde, de Rode Pijl, de eerste echte hogesnelheidstrein van Italiaanse makelij. De bedrijven Ansaldo en Breda maakten daar ook deel van uit – toen nog apart, pas twaalf jaar geleden werden ze samengevoegd. „Over een paar maanden komt de Frecciarossa1000 uit de fabriek in Pistoia. Dat is een supersnelle trein die 400 kilometer per uur haalt.” Trenitalia, de Italiaanse spoorwegen, hebben daar vijftig treinen van besteld, vertelt De Sio, voor dertig miljoen euro per trein.

Allemaal mooi, maar ondertussen schrijft staatssecretaris Mansfeld dat het nog maanden kan duren voordat de Fyra weer rijdt.

„Dat denk ik niet. Er is nu een aantal tests aan de gang en we zijn de resultaten aan het controleren. Onze technici vertrouwen erop dat de treinen binnen enkele dagen operationeel zijn.”

Maar het vertrouwen is weg. Problemen met de gsm-verbinding, deuren die niet goed open- en dichtgaan, nu de brokken ijs die de onderkant beschadigen: zo krijg je het beeld dat de treinen van AnsaldoBreda een ramp zijn.

„Het is niet zo, zoals sommige kranten schrijven, dat we overal in de wereld problemen hebben. Integendeel. In Kopenhagen was onze klant zo tevreden over onze metro dat het contract onlangs is vernieuwd. Hetzelfde is gebeurd in Miami, daar hebben we in november een contract gesloten voor de metro. In het noorden van Italië leveren we treinen aan Trenord, en toen er enige tijd geleden een enorm pak sneeuw viel, waren onze treinen de enige die nog reden.”

Het gaat hier om hogesnelheidstreinen, niet om een metro. Waarom kan de Thalys wel rijden waar de Fyra regelmatig stilstaat omdat er problemen zijn?

„Ook de Thalys heeft problemen gehad met winters weer, onlangs nog. De Fyra is een hele andere trein. Laten we de resultaten van het onderzoek afwachten.”

De Belgische spoorwegen zeggen dat ze hun geld terugwillen, en ook de NS overweegt een schadeclaim. Hoe reageert u hierop?

„We hebben hierover nog geen communicatie ontvangen, van geen van beide bedrijven. Ik heb dit ook gelezen, maar we reageren pas als we een echt bericht hebben ontvangen.”

In Nederland heet het nu dat we dit hadden kunnen weten, dat er ook in Denemarken problemen zijn geweest.

„Er is daar zeker sprake geweest van vertraging. Maar sinds er ruim een jaar geleden een nieuw management is gekomen, is ons productietempo sterk verhoogd. Onlangs zijn de laatste treinen afgeleverd.”

In september 2011 kreeg Maurizio Manfellotto de leiding over AnsaldoBreda, na een periode waarin het bedrijf niet goed presteerde. De gouverneur van Toscane, Enrico Rossi, wees daar nog eens op toen hij maandag in Brussel was en „een beetje verbitterd” moest constateren dat er erg veel over Italiaanse treinen werd gesproken. Technologische kennis genoeg, zei Rossi tegen Italiaanse journalisten. „Maar AnsaldoBreda is door onoplettend beleid aan de rand van een financiële ramp gekomen, waarbij je ook het gevoel hebt dat er een soort samenspel was tussen slechte politiek en slecht beleid.”

AnsaldoBreda is onderdeel van de grote Finmeccanicagroep, die vooral is gespecialiseerd in materiaal voor defensie. Met enige regelmaat duiken er beschuldigingen op over corruptie en door de politiek beïnvloed beleid – de Italiaanse overheid bezit ongeveer een derde van Finmeccanica. Als hij wordt geconfronteerd met de uitspraken van Rossi, antwoordt De Sio kortaf: „Dat er problemen waren met de voorgaande leiding van AnsaldoBreda, is geen geheim. Ik maak deel uit van het nieuwe management, en we gaan geen commentaar geven op de voorgaande leiding.”

    • Marc Leijendekker