Unilever: meer omzet, minder pindakaas

Dankzij de opkomende markten blijft Unilever flink doorgroeien. De omzet lag in 2012 boven de 50 miljard euro.

Het lijkt bijna saai. Elke keer wanneer Unilever kwartaal- of jaarcijfers bekendmaakt, blijkt dat de Nederlands-Britse voedingsmiddelengigant wéér meer omzet heeft gemaakt. Wéér meer winst.

Dat gaat nu al jaren zo, terwijl de economische crisis toch ook aan de voedings- en levensmiddelenbranche niet voorbijgaat. De industrie kampt met sterk schommelende grondstofprijzen en scherpe concurrentie.

Topman Paul Polman benadrukt keer op keer dat hij bescheiden wil blijven en niet overmoedig door het succes. „Als je denkt dat je wint, ben je al aan het verliezen”, zei hij afgelopen zomer in zijn toelichting op de halfjaarcijfers – waarbij Unilever een groei liet zien van 11,5 procent.

Toen hij aantrad als bestuursvoorzitter, in 2008, kondigde Polman aan dat hij de omzet wilde verdubbelen: van 40 naar 80 miljard euro.

Hij noemde hierbij destijds geen termijn. Maar Unilever heeft nu wel een „belangrijke mijlpaal” bereikt, zei Polman vanochtend bij de bekendmaking van de nieuwste jaarcijfers: de omzet is afgelopen jaar de 50 miljard euro gepasseerd.

Het concern behaalde in 2012 een omzet van 51,3 miljard euro, exact het bedrag dat analisten vooraf voorspelden. Dat betekent een groei van 10,5 procent. De winst over 2012 is met 7 procent gestegen tot 4,9 miljard euro.

Over 2011 behaalde Unilever een winst van 4,6 miljard euro op een omzet van 46,5 miljard euro, 6,5 procent meer dan het jaar daarvoor. Polman bestempelde 2011 als „één van de lastigste jaren ooit”. Vanochtend voegde hij daaraan toe dat „2012 niet veel makkelijker was”.

Toch groeide Unilevers omzet vorig jaar in alle werelddelen. Het concern noemt de Europese markt „onbeweeglijk”, als gevolg van het lage consumentenvertrouwen en de sterke concurrentie. De groei in Europa kwam vooral uit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

In de opkomende markten was opnieuw sprake van groei met dubbele cijfers. Deze markten zijn intussen goed voor 55 procent van Unilevers omzet. In Azië boekten met name Indonesië, Thailand en Pakistan goede resultaten. Unilever is tevreden over de prestaties van het Russische cosmeticabedrijf Kalina, dat het concern eind 2011 overnam.

Het grootste deel van de omzet behaalt Unilever met zijn persoonlijke verzorgingsproducten. In 2012 was die divisie goed voor 18,1 miljard euro, tegenover 15,5 miljard een jaar eerder.

De voedingstak daarentegen beleefde een slecht vierde kwartaal. De verkopen daalden en Unilever moest zijn prijzen in sommige gevallen – bijvoorbeeld bij de spreads zoals Becel en pindakaas van Calvé – verlagen om concurrerend te blijven.

IJsmerk Magnum behaalde in 2012 voor het eerst zelfstandig een omzet van meer dan 1 miljard euro. Datzelfde geldt voor de verzorgingsproducten van Sunsilk.

Nu genereren 14 van de 400 merken die Unilever bezit, jaarlijks een omzet van meer dan 1 miljard euro.

    • Barbara Rijlaarsdam