‘Over enkele dagen rijdt de Fyra weer’

De fabrikant van de Fyra, AnsaldoBreda, wijst alle kritiek op de stilstaande hogesnelheidstrein van de hand, zegt Alessio De Sio van het concern.

Alessio De Sio wil twee suggesties met klem bestrijden. Namelijk dat de maker van Fyra eigenlijk niet in staat zou zijn een goede hogesnelheidstrein te bouwen. En dat de NS te goedkoop zaken zou hebben willen doen.

Alessio De Sio heeft als hoofd communicatie van AnsaldoBreda veel uit te leggen. „We vinden het buitengewoon vervelend wat er is gebeurd, zowel voor de reizigers die gedupeerd zijn als voor onze twee cliënten”, zegt hij in een telefoongesprek, onderweg van de ene naar de andere afspraak.

De Sio: „Terwijl wij praten zijn onze ingenieurs in Nederland aan het onderzoeken wat er precies is gebeurd met de brokken sneeuw en ijs onder de trein, en waarom. Maar vergeet niet: we hebben al meer dan twintig jaar ervaring op dit gebied.”

De Sio doelt op het consortium dat eind jaren tachtig de Frecciarossa presenteerde, de Rode Pijl, de eerste hogesnelheidstrein van Italiaanse makelij. De bedrijven Ansaldo en Breda maakten daar deel van uit – toen nog apart; twaalf jaar geleden werden ze samengevoegd.

De Sio: „Over een paar maanden komt de Frecciarossa1000 uit de fabriek in Pistoia. Dat is een supersnelle trein die 400 kilometer per uur kan.” De Italiaanse spoorwegen, Trenitalia, hebben daar vijftig treinen van besteld, vertelt De Sio, voor 30 miljoen euro per trein.

Staatssecretaris Mansfeld in Nederland stelt dat het maanden kan duren voordat de Fyra rijdt.

„Dat denk ik niet. Er is nu een aantal testen aan de gang en we zijn de resultaten aan het controleren. Onze technici vertrouwen erop dat de treinen over enkele dagen weer rijden.”

Maar het vertrouwen is weg: het beeld is ontstaan dat de treinen van AnsaldoBreda een ramp zijn.

„Het is niet zo, dat we overal in de wereld problemen hebben. Integendeel. In Kopenhagen was onze klant zó tevreden over onze metro, dat het contract onlangs is vernieuwd. Hetzelfde is gebeurd in Miami. Daar hebben we in november een contract gesloten voor de metro. In het noorden van Italië leveren we treinen aan Trenord. Toen daar onlangs een enorm pak sneeuw viel, waren onze treinen de enige die nog reden.”

Het gaat hier om hogesnelheidstreinen, niet om een metro. Waarom kan de Thalys wel rijden, waar de Fyra stilstaat?

„Ook de Thalys heeft problemen gehad met winters weer, onlangs nog. De Fyra is een hele andere trein. Laten we de resultaten van het onderzoek afwachten.’’

De Belgische spoorwegen willen hun geld terug, en de NS overweegt een schadeclaim.

„We hebben hierover nog geen communicatie ontvangen, van geen van beide bedrijven. We reageren pas als we echt bericht hebben ontvangen.”

In Nederland heet het nu dat we dit hadden kunnen weten, dat er ook in Denemarken problemen zijn geweest.

„Er is zeker vertraging geweest, maar sinds er bij AnsaldoBreda ruim een jaar geleden een nieuw management is gekomen, is het productietempo sterk verhoogd. Onlangs zijn de laatste treinen afgeleverd.”

In september 2011 kreeg Maurizio Manfellotto, een manager met een technische achtergrond, de leiding over AnsaldoBreda, na een periode waarin het bedrijf niet goed presteerde en ternauwernood op de been bleef.

De Sio wil daar niet op ingaan: „Dat er problemen waren met de vorige leiding, is geen geheim. Ik maak deel uit van dat nieuwe management en geef geen commentaar op de vorige leiding.”

AnsaldoBreda is onderdeel van de Finmeccanica-groep. Dat is een industriële kolos met 70.000 werknemers en een omzet van ongeveer 17 miljard euro. De groep is vooral sterk in materiaal voor defensie. Met enige regelmaat duiken beschuldigingen op over corruptie en politieke beïnvloeding – de Italiaanse overheid bezit ongeveer een derde van Finmeccanica.

De holding heeft geprobeerd AnsaldoBreda te verkopen, maar daar bleek niet veel belangstelling voor. Kredietbeoordelaar Standard & Poor’s verlaagde vrijdag de kredietwaardigheid van BBB- naar BB+, omdat de plannen om onderdelen af te stoten, vertraging oplopen.

De raad van bestuur van Finmeccanica zou zich vandaag buigen over verkoop van een ander onderdeel, AnsaldoEnergia, maker van onder andere turbines, aan het Koreaanse bedrijf Doosan.

    • Marc Leijendekker