Nog steeds strenge vorst, dus ook morgen minder treinen

Winterweer en een aankomende trein in Franeker. Foto ANP / Catrinus van der Veen

Ook morgen rijdt de NS met ongeveer twintig procent minder treinen vanwege de strenge vorst.

Met de aangepaste dienstregeling probeert de NS eventuele problemen als gevolg van het winterweer te ondervangen. Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd, vaker overstappen en drukte in de trein. De NS probeert waar mogelijk wel langere treinen in te zetten. Sinds het vorige week dinsdag begon te sneeuwen, reed de NS alleen op vrijdag en zaterdag volgens de reguliere dienstregeling.

IJzel kan stroomafnemers van treinen en de bovenleiding beschadigen. Sneeuw- en ijsresten onder de wielkasten van treinen die in wissels kunnen vallen, kunnen eveneens voor problemen zorgen. Ook kunnen dergelijke resten ‘kritische delen’ aan de onderkant van de trein beschadigen, stelt de NS.

Door de aangepaste dienstregeling zou meer ruimte ontstaan om storingen op te kunnen vangen. Tot op heden bleef volgens de NS dankzij de winterdienstregeling een ‘olievlekwerking’ bij storingen beperkt.

De NS bekijkt momenteel van dag tot dag wat er moet gebeuren met de dienstregeling.

Rover: te veel klachten over overvolle treinen

De NS moet met spoed langere treinen inzetten zolang sprake is van een aangepaste dienstregeling, eiste reizigersvereniging Rover vandaag. De vereniging krijgt naar eigen zeggen veel klachten binnen over overvolle treinen. De NS stelt dat de treinen die wel rijden zo veel mogelijk worden verlengd. Volgens Rover gebeurt dat onvoldoende, schrijft persbureau Novum.

Onder meer tussen Leiden en Rotterdam, Almere en Amsterdam, Den Haag en Amersfoort, Nijmegen en Den Helder en Amsterdam en Uitgeest klagen mensen erover als haringen in een ton te zitten. Sommige reizigers zouden op het perron achterblijven omdat ze niet meer in de trein passen. Ook zouden mensen onwel worden in de volgepakte treinen.

Rover stelt te vrezen dat de NS de ‘bijsturing’ niet op orde heeft.

“Er zit immers geen enkele logica in om bij een al uitgedunde dienstregeling ook nog eens extra korte treinen in te zetten.”