Nog meer verloren KLM-Miles

Het zit hem dwars sinds hij in september in de Help@NRC een stukje las over zijn lotgenoot – een frequent flyer van KLM die zijn Flying Blue-spaarpunten, Award Miles, was kwijtgeraakt. Dat was hem ook overkomen, schreef deze lezer uit Dordrecht, die niet met zijn naam in de krant wil.

In 1998 werd hij deelnemer van KLM’s Flying Dutchman Programma. Tien jaar later kreeg hij bericht dat zijn tegoed, 102.850 punten, geschrapt zou worden, aangezien hij al 36 maanden geen punten had gespaard. Hij probeerde dit nog te voorkomen door een vlucht naar Berlijn te boeken. Maar vervolgens werd hij ziek en zat hij dus nooit daadwerkelijk ín het toestel. Waardoor hij dus niet aan de gestelde voorwaarde had voldaan, waarop KLM zijn spaartegoed schrapte.

Onterecht en „waarschijnlijk juridisch discutabel”, meent de NRC-lezer. Immers, in de brochure stond letterlijk: ‘Zolang u deelnemer bent aan het Flying Dutchman-programma, zullen uw Cadeau Miles nooit vervallen’.

Nadat de kwestie van de heer Schroots, een soortgelijk verhaal, in deze rubriek was opgelost, had de Dordtse lezer goede hoop dat ook hij zijn punten terug kon krijgen. Maar KLM gaf geen krimp. „Protesten bij de heer Verschuren, directeur Flying Blue, en de heer Hartman, president van KLM, hadden geen effect”, schrijft hij.

KLM maar weer gebeld. Waren de voorwaarden voor het sparen – en behouden – van de Award Miles nu wel of niet duidelijk? „Het heet niet voor niets een frequent flyer-programma”, zegt de persvoorlichter. „Je moet wel regelmatig vliegen.” Maar, vervolgt ze: „Jullie heten niet voor niets Help@NRC, dus we hebben contact opgenomen met deze klant en we zijn eruit gekomen.”

De punten zijn teruggestort. En nu maar gauw een vlucht boeken!

Tekst: Teri van der Heijden en Barbara Rijlaarsdam. E-mail: help@nrc.nl.