Mannenmode Parijs: een man in een kamerjas

Het duurt nog twee maanden voordat in het Londense Victoria & Albert Museum de grote tentoonstelling over David Bowie opengaat, maar nu al heeft die invloed op de mode: Bowie kwam tijdens de eerste dagen van de mannenmodeweek in Parijs voor najaar 2013 in verschillende collecties terug. Walter van Beirendonck greep terug op Ziggy Stardust, Bowie’s

Het duurt nog twee maanden voordat in het Londense Victoria & Albert Museum de grote tentoonstelling over David Bowie opengaat, maar nu al heeft die invloed op de mode: Bowie kwam tijdens de eerste dagen van de mannenmodeweek in Parijs voor najaar 2013 in verschillende collecties terug.

Walter van Beirendonck greep terug op Ziggy Stardust, Bowie’s beroemdste alter ego, en dat leverde een rijke, vrolijke collectie op: uitbundig gedecoreerde truien, smalle broeken van skai, schoenen met plateauzolen en hoge hakken, veel sieraden en pakken van lurex, die waren versierd met Bowie’s beroemde bliksemschicht, een abstract gezicht of een enkel oog (dat van Bowie?). Een paar van de modellen hadden voor hun  mond een sieraad in de vorm van een mond gekregen, een verwijzing naar die andere popheld die zich graag mag optutten, Mick Jagger.

Raf SimonsRaf Simons

Bij de show van Raf Simons kon je de stijl van de Bowie van net voor Ziggy Stardust herkennen in de combinaties van een elegante, wijde broeken met een strakke overhemden met een puntige opstaande kraag en lange manchetten en strakke spencers en truien met vrolijke motieven erin gebreid. Ook de kleuren - onder meer felgeel, beige, groen- verwezen naar die periode. Daarnaast vielen vooral de fraaie, knielange jassen op, die van gemaakt leken van duikersmateriaal neopreen, maar van wol waren en hoog in de hals sloten. Niet eerder liet Simons zo’n zwierige, dandyeske collectie zien. Wellicht is het de invloed van couturehuis Christian Dior, waar hij nu zo’n negen maanden de creatieve leiding over de vrouwencollecties heeft.

Dries van NotenDries van Noten

Dries van Noten begon zijn show zoals Walter van Beirendock de zijne eindigde: met een kamerjas. Niet een lange geruite, zoals Van Beirendonck, maar een korte, waarin verschillende Paisleydessins waren verwerkt, en die gedragen over een spijkerbroek die zo was bewerkt dat ie van leer leek.

Geen Bowie bij Van Noten; de ontwerper eerde de zanger twee jaar geleden al met een collectie gebaseerd op diens Berlijnse periode, een van de beste shows die hij voor mannen heeft laten zien. Zijn nieuwe mannenshow deed daar niet voor onder. De modellen zagen er op het eerste gezicht uit alsof ze zomaar wat hadden aangetrokken: een pyjamajasje met een lange wollen onderbroek en een winterjas, een hippietop over een overhemd, sandalen met dikke mohair sokken erin. Maar elke outfit klopte, en het zat een prachtige nonchalante, natuurlijke elegantie in de sfeervol getinte (donkerrood, oker, bruin, donkerblauw) show; het klassieke pak, dat vorige week zo belangrijk was in de shows in Milaan, was even ver weg.

De show van Louis Vuitton was gebaseerd op Bhutan, een thema waar ontwerper Kim Jones een chique, bijna decadente draai aan wist te geven. Naast wollen capes en jassen in een traditioneel streepdessin waren er sportieve donsjacks, soms gemaakt van rendierleer, jasjes en jassen van yakwol en knielange, elegante jassen. Een daarvan had een sneeuwluipaardmotief gekregen doordat er haartjes van de nertsvoering die eronder zat door de stof heen waren getrokken. De kamerjassen (ja, ook hier), smokingjasjes en pyjamapakken van zware zijde hadden een dessin dat speciaal was ontworpen door kunstenaars Jake en Dinos Chapman: een bloemmotief waarin af en toe een verontrustend oog opdook: A garden in hell.

Louis VuittonLouis Vuitton

Bekijk de show van Walter van Beirendonck:

Bekijk de show van Raf Simons:

Bekijk de show van Dries van Noten:

Bekijk de show van Louis Vuitton:

Eerder gepubliceerd in NRC Handelsblad

Fotografie: Peter Stigter. Teampeterstigter.com