Google bouwt aan nieuwe dominantie

Internetbedrijf Google rapporteert een goed vierde kwartaal en hoort met meer dan 50 miljard dollar omzet definitief tot de grote jongens.

Vijftien jaar geleden begonnen Larry Page en Sergey Brin hun zoekmachine, nu halen 53.000 Google-medewerkers samen 53 miljard dollar binnen.

Voor het eerst een jaaromzet van meer dan 50 miljard; topman Larry Page wilde dat maar even gezegd hebben tijdens de presentatie van de cijfers over het vierde kwartaal. Die waren goed: 14,4 miljard dollar omzet, 36 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2011. De winst groeide met 7 procent naar 2,9 miljard.

Hoe denkt Google dat groeitempo vol te kunnen houden? Er zijn tekenen dat de rek eruit is. Groeien op de traditionele pc-markt is onmogelijk, omdat Google in de meeste (westerse) markten al verreweg de grootste zoekmachine is.

Het bedrag dat Google gemiddeld voor elke aangeklikte advertentie ontving, daalt langzaam. Internetgebruikers gebruiken vaker mobiele gadgets en minder de pc voor hun zoekopdrachten. Mobiele advertenties leveren minder geld op, onder meer doordat Google Apple moet betalen voor zoekopdrachten vanafiPhones en iPads – gebruikers van deze apparaten zijn de meest enthousiaste mobiele internetters. Googles recente aankoop, Motorola Mobile, lijdt nog fors verlies (353 miljoen dollar). Op smartphones zijn zoekopdrachten gelieerd aan applicaties zoals digitale kaarten. Google Maps is toonaangevend, maar er is ook concurrentie in de vorm van Yelp en Foursquare. Of Apple Maps, al wordt dat door opstartproblemen geplaagd. Tegelijkertijd verbetert Facebook, Googles belangrijkste concurrent op de online- advertentiemarkt, zijn mobiele apps.

Facebook introduceerde afgelopen week een eigen zoekmachine, Graph Search. Zogenaamd niet bedoeld voor commercieel gebruik, maar dat lijkt een kwestie van tijd.

Google gebruikte de afgelopen 15 jaar om populaire gratis diensten te bouwen die eyeballs blijven trekken naar het advertentienetwerk. De drie troeven zijn mobiel besturingssysteem Android, videonetwerk YouTube en webbrowser Chrome. De eerste twee zijn al ruimschoots marktleider, Chrome bijna.

Aan de ‘achterkant’ verbeterde Google het inzicht in honderden miljoenen gebruikers door inloggegevens van de verschillende diensten te koppelen in één centraal Google-account, liefst bezegeld met een lidmaatschap van sociaal netwerk Google+, Googles alternatief voor Facebook. Dat opent de weg naar (duurdere) advertenties op maat.

Google, dat behalve slimme technici ook slimme lobbyisten telt, slaagde er onlangs in om de klachten van de Amerikaanse mededingingsorganisaties af te wimpelen. In Europa loopt nog wel een onderzoek naar misbruik van de zoekmachine.

Maar de zoekmachine is maar een onderdeel van een veel groter Google-netwerk, dat doet denken aan Microsoft (laatste jaaromzet: 69 miljard dollar) in zijn beste tijden.

Dat waren de tijden waarin Microsoft geplaagd werd door miljardenboetes voor de dwingende combinatie van browser (Explorer), besturingssysteem (Windows) en de Windows mediaspeler. Precies de drie troeven waarop Google inzet.

    • Marc Hijink