Dikke mensen sterven vaker bij een auto-ongeluk

Dikke mensen zijn niet vaker bij auto-ongelukken betrokken, maar ze sterven wel vaker bij zo’n ongeval. Hoe dikker de automobilist of bijrijder, blijkt uit onderzoek, hoe dodelijker de klap.

Dat schrijven een transportveiligheidsdeskundige en een epidemioloog van de universiteit van de Amerikaanse staat West-Virginia in het wetenschappelijke tijdschrift Emergency Medicine Journal. Mensen met een body mass index (BMI) boven de 40 (meer dan 125 kilo bij een lichaamslengte van 1,75 meter) hebben maar liefst 80 procent meer kans om dood te gaan in een botsing, vergeleken met botsingslachtoffers met een sowieso al gezondere BMI van 18,5 tot 25.

De grotere doodskans kan komen doordat te dikke mensen vaker hartproblemen of andere gezondheidsproblemen hebben, denken de onderzoekers. Maar ze vinden het veel waarschijnlijker dat dikke mensen niet goed worden beschermd door de auto en de autogordels.

De onderzoekers verwijzen naar autobotsproeven met een stoffelijk overschot aan boord, waarover in 2009 is gepubliceerd. In die proeven is aangetoond dat vijf lijken van dikke mensen door autogordels veel slechter werden tegengehouden dan drie slanke kadavers.

Het onderlichaam van de dikke overledenen die voor het experiment werden gebruikt, schoot wel 40 centimeter vooruit voordat de gordel strak trok. Dikke mensen worden dus eerst nog naar voren gekatapulteerd, waardoor er ernstiger verwondingen ontstaan. De speling komt doordat de gordels niet goed blokkeren omdat er veel zacht, vervormbaar vetweefsel tegenaan drukt.

Mensen met een beetje overgewicht (BMI van 25 tot 30) hebben geen verhoogde kans op overlijden bij een auto-ongeluk. Daarna loopt het op: bij een BMI van 30 tot 35 is de overlijdenskans 20 procent hoger. En bij een BMI van 35 tot 40 is de kans 50 procent hoger. Overigens loopt een botsing ook vaker slecht af voor heel magere mensen, met een BMI lager dan 18,5.

De onderzoekers keken naar ruim 41.000 botsingen tussen auto’s waarbij een bestuurder overleed. Ze deelden de auto’s in zeven type- en gewichtscategorieën in en analyseerden aanrijdingen met gelijkwaardige auto’s. Dat waren ruim 3.400 botsingen.

De onderzoekers vinden dat ontwerpers hun ontwerp van auto’s en autogordels moeten aanpassen aan dikke mensen. Vooral in een maatschappij waar de groep dikke mensen groeit. nrc