De helft van de prijs is nog te duur

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: garantie op schoenen en KLM-spaarpunten.

Al sinds zijn zestiende loopt Hugo Scherff onafgebroken op schoenen van Van Lier. Momenteel heeft hij vier paar in de kast. Een typisch geval van een trouwe klant. Maar nu stelt zijn vaste leverancier hem danig teleur, mailt hij aan Help@NRC.

Van een schoen die hij ruim twee jaar geleden kocht, maar waar hij nog „nauwelijks” op liep, is het leer gescheurd. Niet meer te repareren, zei de schoenmaker. „Dat had ik nog nooit meegemaakt.”

Meneer Scherff wil een nieuw paar schoenen, maar Van Lier werpt tegen dat de garantietermijn verlopen is. Wel krijgt hij als trouwe klant 50 procent korting aangeboden op zijn volgende paar schoenen. „Ook op reeds afgeprijsde schoenen”, schrijft het bedrijf.

Het aanbod kan Scherff niet bekoren. „Is het normaal”, wil hij van Van Lier weten, „dat jullie schoenen scheuren nadat er enkele tientallen dagen op gelopen is?” Als dat zo is, koopt hij „nooit meer” iets bij zijn voorheen zo trouwe schoenverstrekker. En anders wil hij een nieuw paar.

Dat is inderdaad niet normaal, zegt directeur Simon van Loon. Vandaar ook het „zeer schappelijke” aanbod van 50 procent korting, gezien de verlopen garantietermijn. Omdat Van Lier graag „tevreden klanten” houdt, krijgt meneer Scherff toch een nieuw paar. Dat was al de bedoeling, verzekert Van Loon. „Alleen dat hadden we meneer Scherff nog niet verteld.”