Afrikaanse verhalen voor allerkleinsten

Kirikou en de mannen en de vrouwen. Regie: Michel Ocelot. In: 7 bioscopen.***

Kirikou en de mannen en de vrouwen is alweer de derde film van de Franse animatieregisseur Michel Ocelot over het Afrikaanse jongetje Kirikou. Net als de eerdere delen (Kirikou en de heks, 1998 en Kirikou en de wilde dieren, 2006) is het een raamvertelling voor de allerkleinsten: vijf verhaaltjes worden aan elkaar gepraat door een oude opa. Hoe Kirikou de dorpelingen helpt met klusjes als het troosten van huilende baby’s tijdens een storm of het repareren van het dak dat door de heks Karaba is vernield. De verhalen zijn gebaseerd op Afrikaanse sprookjes.

Na een uitstapje naar kijkdoos-3D in Les contes de la nuit is Ocelot in Kirikou terug bij zijn vertrouwde, platte 2D-stijl die doet denken aan de naïeve schilderijen van Rousseau gecombineerd met de silhouetanimaties van Lotte Reiniger. Hoewel de formule nog werkt – Ocelots plaatjes zijn liefdevol en wonderschoon in hun eenvoud – sluipt er wel wat moralisme in. Zo wordt racisme wat manipulatief aangestipt in het verhaaltje over een jonge Touareg die in een zandstorm verdwaalt. Een valse noot in een animatieserie die er met zijn mix van folklorisme en nostalgie heel goed in slaagt om kinderen op hun niveau aan te spreken.

    • Dana Linssen