Dikke mensen overlijden vaker bij auto-ongeluk dan slanke mensen

Dikke mensen zijn niet vaker bij auto-ongelukken betrokken, maar ze sterven wel vaker bij zo’n ongeval. Hoe dikker, hoe dodelijker de klap.

Mensen met een body mass index (BMI) boven de 40 (meer dan 125 kilo bij een lichaamslengte van 1,75 m) hebben 80 procent meer kans om dood te blijven in een botsing, vergeleken met botsingslachtoffers met een sowieso al gezondere BMI van 18,5 tot 25. Dat schrijven een transportveiligheidsdeskundige en een epidemioloog van de universiteit van de Amerikaanse staat West-Virginia in een gisteren gepubliceerd artikel in het tijdschrift Emergency Medicine Journal.

De grotere doodskans kan komen, denken de onderzoekers, doordat te dikke mensen vaker hartproblemen of andere gezondheidsproblemen hebben. Maar ze vinden het veel waarschijnlijker dat dikke mensen niet goed worden beschermd door auto en autogordels. Ze verwijzen naar autobotsproeven met een stoffelijk overschot aan boord waarover in 2009 is gepubliceerd. Daarin is aangetoond dat vijf lijken van dikke mensen door autogordels veel slechter werden tegengehouden dan drie slanke kadavers.

Het onderlichaam van de dikke overledenen die voor het experiment werden gebruikt, schoot wel 40 cm vooruit voordat de gordel strak trok. Dikke mensen worden dus eerst nog naar voren gekatapulteerd, waardoor er ernstiger verwondingen ontstaan. De speling komt doordat de gordels niet goed blokkeren omdat er veel zacht, vervormbaar vetweefsel tegenaan drukt.

Mensen met een beetje overgewicht (BMI van 25 tot 30) hebben geen verhoogde kans op de botsingsdood. Daarna loopt het op: bij een BMI van 30 tot 35 is de overlijdenskans 20 procent hoger. En bij een BMI van 35 tot 40 is de kans 50 procent hoger. Overigens loopt een botsing ook vaker slecht af voor heel magere mensen (BMI < 18,5).

De onderzoekers keken naar ruim 41.000 botsingen tussen auto’s waarbij een bestuurder overleed.

Ze deelden de auto’s in zeven type- en gewichtscategorieën in en analyseerden aanrijdingen met gelijkwaardige auto’s. Dat waren er ruim 3.400.

In een maatschappij met zoveel te dikke mensen moeten ontwerpers hun ontwerp aanpassen aan die groep mensen, vinden de onderzoekers.