‘Geen Kamermeerderheid voor parlementaire enquête naar Fyra’

Fyra-treinstellen staan stil op het rangeerterrein Watergraafsmeer. D66 en CDA willen een parlementaire enquête naar de problemen. Foto ANP / Koen van Weel

D66 en CDA willen een parlementaire enquête naar de problemen met de hogesnelheidstrein Fyra. De VVD is tegen en de PvdA vindt het nog te vroeg voor dit zware middel, zo meldt de NOS. Daarmee is er geen Kamermeerderheid.

Wel zou op steun van SP en PVV worden gerekend.

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven over het plan voor een parlementaire enquête, het zwaarste middel dat de Kamer kan inzetten:

“Het is hoog tijd dat we grondig uitzoeken hoe de rol en het toezicht van de overheid waren bij de aanbesteding van de hogesnelheidslijn. Het verhaal met de Fyra is niet voor niets uitgemond in de grootste spoorchaos op één lijn ooit.”

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe stelt in de krant dat de afgelopen jaren fout op fout is gestapeld:

“Alles bij elkaar - de aanleg en het feit dat er al 5 jaar niet wordt gereden - loopt de schade in dit dossier in de miljarden. Er zijn enquêtes gehouden over kwesties waar het om veel minder geld ging.”

Nieuwe directe treinverbinding

De afgelopen dagen bleken de Fyra-treinen niet bestand tegen het winterse weer. IJsblokken die tijdens de rit van de treinen afvallen, beschadigden de treinstellen. De treinen werden in België onbetrouwbaar verklaard, waarna NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS besloten de hogesnelheidslijn voorlopig stil te leggen. Gisteren kondigde de NMBS een directe treinverbinding aan tussen Antwerpen en Roosendaal ter vervanging van de Fyra.

De vervangende verbinding is al vanaf komend weekend in werking.

Fyra-producent krijgt drie maanden

De NMBS geeft Fyra-producent AnsaldoBreda drie maanden de tijd om de problemen met de treinen op te lossen. De spoorwegmaatschappij heeft aangekondigd anders te stoppen met de Fyra-treinen. In De Telegraaf laten VVD en PvdA vandaag weten deze ‘spierballentaal’ te begrijpen, maar maken zich ook zorgen om kapitaalvernietiging. Eerst moet grondig worden onderzocht of de technische problemen te verhelpen zijn. PvdA-Kamerlid Hoogland:

“Je kunt de treinen moeilijk op Marktplaats zetten.”

De NS heeft zestien treinen besteld, waarvan er nu negen zijn geleverd. De Belgische spoorwegmaatschappij heeft drie treinen besteld. Die zijn allemaal nog niet geleverd. Wel is er al 55 procent van de totale kostprijs van 60 miljoen euro aanbetaald.