België is 'junior partner'

De Belgische spoorwegen stellen Fyra-fabrikant AnsaldoBreda een serieus ultimatum. NS opereert daarentegen behoedzaam, want de Fyra is een ‘Nederlandse’ trein.

In België krijgt de Fyra nog drie maanden om zichzelf te bewijzen. Maar niet omdat de Belgen geloven dat de problemen met de hogesnelheidstrein nog opgelost kunnen worden. Het staat zo in het contract met de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda: die is in gebreke gesteld en pas na drie maanden kan het Belgische spoorbedrijf NBMS de bestelling (drie treinstellen van 21 miljoen euro per stuk) annuleren.

In het televisieprogramma Terzake kwam NMBS-topman Marc Descheemaecker gisteravond uitleggen waarom België niet meteen van de Fyra af kan. Door afgelopen weekend „brutale maatregelen” aan te kondigen, leek het alsof Descheemaecker onmiddellijk kon ingrijpen.

De zojuist aangetreden Belgische minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille laat intussen onderzoeken wat de juridische en financiële gevolgen zijn als het contract wordt opgezegd.

„We moeten hopen dat het goedkomt met de Fyra”, zegt de Vlaamse christen-democratische parlementariër Jef Van den Bergh. „Want anders hebben we een prachtige hogesnelheidslijn liggen die te weinig wordt gebruikt.” Anders dan in Nederland vragen Belgische politici nog niet om een onderzoek naar de beslissing om AnsaldoBreda de treinen te laten bouwen.

NMBS-baas Descheemaecker had het gisteren op tv uitgebreid over de Nederlanders die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de Fyra’s. De NMBS noemt zichzelf de ‘junior partner’ die zich met succes heeft verzet tegen de Nederlandse druk om zelfs vier treinstellen te kopen, zo stond gisteren in een persbericht.

Met dat ene extra treinstel had België moeten voldoen aan een afspraak met Nederland. Er zou ook een snelle verbinding komen tussen Brussel, Breda én Den Haag. Maar België vond dat te duur en er kwam een compromis: Den Haag viel buiten de route, Breda niet. De NMBS betaalde al een voorschot van 35 miljoen euro voor de drie bestelde Fyra’s. Die zijn nog niet geleverd, er reden alleen nog maar Nederlandse Fyra’s. Het bedrijf denkt dat het geld terugkomt, omdat de betaling werd gedekt door bankgaranties. „We zullen er financieel onze broek niet aan scheuren”, zei Descheemaecker.