Ook andere treinen rijden niet

Het sneeuwt en de NS houdt de adem in. „Houdt u rekening met mogelijk een langere reistijd, vaker overstappen en drukte in de trein”, meldt de treinvervoerder.

Sinds gisterochtend hebben spoorbeheerder ProRail en NS opnieuw de aangepaste dienstregeling ingevoerd. De dienstregeling gaat in als er tenminste drie centimeter sneeuw ligt of als het kouder is dan min tien graden Celsius. Vorige week werd de winterdienstregeling ook al gedurende drie dagen ingevoerd. Na twee dagen ‘gewoon’ rijden was de regeling gisteren weer noodzakelijk.

De winterdienst houdt in dat per dag niet 5.200 maar 4.300 treinritten worden gereden. „Dat is overigens gewoon de dienstregeling die we enkele jaren geleden nog reden, hoor”, zegt een NS-woordvoerder. Een vijfde van de treinen rijdt niet. Vooral in en om de Randstad rijden minder treinen, veelal twee in plaats van vier per uur. Want hoe minder treinen, des te minder kans op storingen en des te meer tijd en ruimte om bij storingen te voorkomen dat het complete spoorverkeer lam komt te liggen en „out of control” raakt.

Storingen zijn er voldoende. Vorige week leidde een storing tot enorme vertragingen in met name Brabant. Gisteravond waren Amsterdam en Schiphol per trein niet meer bereikbaar, als gevolg van sein- en wisselstoringen die vermoedelijk werden veroorzaakt door het winterweer. „Het gaat vaak om storingen die ook onder normale omstandigheden kunnen voorkomen, maar die nu enorme gevolgen kunnen hebben”, aldus een NS-woordvoerder.

Om het leed van de winterdienstregeling te verzachten, zetten ProRail en NS langere treinen in. Mits dat lukt, want de trein kan niet langer zijn dan de perrons toelaten. Meer treinen worden bespoten met een ijswerende laag. Van de 7.000 wissels zijn er circa 5.500 verwarmd. Als de wissels toch bevriezen, staat extra monteurs klaar om ze te ontdooien. Die rijden per auto naar de plek des onheils en om te voorkomen dat ze in de file terechtkomen, mogen ze met een geel zwaailicht over de vluchtstrook rijden. Vijf diesellocomotieven staan klaar om gestrande treinen weg te slepen.

Verder doen ProRail en NS hun best om uit te leggen wat er aan de hand is: communiceren met de reiziger. Met minder en hopelijk langere treinen zullen er ook vandaag weer meer reizigers op de perrons staan. Extra personeel wordt ingezet om deze reizigers te informeren over waar ze moeten overstappen, en waarom.

Het blijft ploeteren.

    • Arjen Schreuder