Mogelijk maanden geen Fyra’s - vanmiddag overleg over alternatief

Het kan mogelijk nog maanden duren voordat de nieuwe Fyra’s weer ingezet kunnen worden. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld vanochtend in een brief aan de Tweede Kamer. De NS en de Belgische spoorwegen overleggen vanmiddag over een alternatief voor de hogesnelheidstrein.

Foto ANP / Jerry Lampen

Het kan mogelijk nog maanden duren voordat de nieuwe Fyra’s weer ingezet kunnen worden. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld vanochtend in een brief aan de Tweede Kamer. De NS en de Belgische spoorwegen overleggen vanmiddag over een alternatief voor de hogesnelheidstrein.

Een alternatief is nodig omdat de nieuwe Fyra’s sinds ze anderhalve maand geleden begonnen met rijden voortdurend kampen met technische problemen. Zo’n 20 procent van de treinen tussen Amsterdam en Brussel had in de eerste maand een vertraging van vijftien minuten of meer. In de eerste week was de helft van de Fyra’s vertraagd. De afgelopen dagen reed de trein helemaal niet.

Mansveld meldt dat het opnieuw inzetten van de Fyra’s nog lang op zich kan laten wachten omdat de vervoerders besloten hebben dat de treinen pas weer mogen rijden als de betrouwbaarheid voldoende is. In de Kamerbrief herhaalt ze haar pleidooi van gisteren dat de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS voor het einde van de maand met een alternatief voor de Fyra moeten komen voor het traject tussen Amsterdam en Brussel. Zo’n tijdelijke oplossing zal “moeten aansluiten bij de reizigersvraag en tevens op korte termijn uitvoerbaar en betrouwbaar zijn”.

Vanmiddag overleg over alternatief Amsterdam-Brussel

De NS en de NMBS voeren vanmiddag overleg. In de vergadering wordt bekeken of er de komende tijd een vervangende trein van Amsterdam naar Brussel gaat rijden, of dat er ‘slechts’ een intercity tussen Roosendaal en Antwerpen of Brussel gaat rijden.

Het is de vraag of er plek is op het spoor: met de introductie van de nieuwe Fyra, begin december, is de oude Beneluxtrein geschrapt. Op die tijdstippen rijden nu andere treinen. Ook is het de vraag of de NS en de NMBS voldoende materieel beschikbaar hebben. Door het uitvallen van de Fyra moeten reizigers tussen Amsterdam en Brussel op dit moment tussen Roosendaal en Antwerpen (of omgekeerd) reizen met een stoptrein, die overigens wel vaker rijdt.

NS wil intercity als structurele oplossing

De NS zelf wil een structurele intercityverbinding opzetten als alternatief. Het bedrijf heeft al aan spoorbeheerder Prorail gevraagd in de planning op het spoor ruimte te maken voor de intercity, zei een woordvoerder vanochtend op Radio 1:

“We hebben de afgelopen weken behoorlijk wat meegemaakt. Op een gegeven moment was de maat vol. We willen een structurele oplossing hebben tot de Fyra weer voldoet.”

Een woordvoerder van Prorail zei op de radio dat wordt bekeken wat mogelijk is. “Dit is een puzzel die nog moet worden gelegd.” De woordvoerder kon niet aangeven hoe lang het gaat duren voordat de intercity weer gaat rijden en welke stations worden aangedaan. De woordvoerder van de NS zei dat later vandaag of morgen meer duidelijk moet worden.

Vakbond wijst op rol van politiek

Vakbond FNV Spoor stelde vanochtend dat de politiek ook schuld heeft aan de problemen rond de Fyra. “Er werd bij de aanbesteding totaal niet gekeken naar ervaring in het bouwen van hogesnelheidstreinen”, stelt bestuurder Roel Berghuis tegenover persbureau Novum. Het ging volgens hem alleen om wie het goedkoopst was.

De Italiaanse fabrikant Ansaldobreda had volgens Berghuis vooral ervaring met het maken van metrostellen. Met gewone treinen die aan Denemarken werden geleverd waren er volgens hem al problemen. “En het bedrijf had nog nooit hogesnelheidstreinen gebouwd.” De politiek zou de fouten te gemakkelijk op de directie van NS Hispeed afschuiven.

    • Pim van den Dool