Belgische spoorwegen zijn problemen met Fyra ‘kotsbeu’

AMSTERDAM - Ook vrijdag staat de Fyra stil op het rangeerterrein Watergraafsmeer. ANP Jerry Lampen De Fyra op het rangeerterrein Watergraafsmeer. De hightech trein kent alleen maar problemen sinds deze is gaan rijden. Foto ANP / Jerry Lampen

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS is de problemen met de Fyra-treinen helemaal zat. In navolging van de NS gaat de spoorwegmaatschappij ook schadevergoeding eisen van de Italiaanse fabrikant. Dat zei de topman van de Belgische spoormaatschappij NMBS, Marc Descheemaecker, in het Belgische tv-programma De Zevende Dag.

De hoogste veiligheidsinstantie van de Belgische spoorwegen heeft alle commerciële ritten van de Fyra in België verboden, omdat de treinstellen onbetrouwbaar zijn verklaard. Een paar weken geleden zei Descheemaecker nog dat de Fyra ‘geen rommeltrein’ is, maar daar denkt de topman nu duidelijk anders over. De NMBS wil de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda voor de rechter slepen om een schadevergoeding te krijgen voor de “onherroepelijke schade” die de reizigers en NMBS hebben opgelopen:

“Ik ben het kotsbeu met AnsaldoBreda. Als ik hun verontschuldigingen zie, dan breekt mijn klomp. Het is heel duidelijk, wat er de voorbije dagen is gebeurd, is surreëel. We gaan heel dringende brutale maatregelen moeten nemen, ook naar de constructeur toe.”

NS stelt fabrikant aansprakelijk

Gisteren maakte de NS bekend dat het de fabrikant van de Fyra aansprakelijk gaat stellen voor de problemen met de hogesnelheidslijn. Ook neemt de NS geen treinen meer af van het bedrijf. Negen van de zestien nieuwe treinen zijn geleverd.

De NMBS heeft drie treinstellen besteld bij de Italiaanse fabrikant Ansaldobreda, maar kreeg er nog geen enkele geleverd. Volgens de NMBS-baas is ongeveer 55 procent van de 60 miljoen euro, die België zou betalen voor de drie Fyra-treinen, al overgemaakt aan AnsaldoBreda, maar de topman wil dat geld terugzien:

“Maar ik maak me sterk dat we dat geld zullen terugkrijgen. We hebben onze voorzorgsmaatregelen genomen en hebben de voorschotten afgedekt met onherroepelijke bankgaranties.”

Eindeloze problemen met Fyra

De Fyra op het traject Amsterdam-Brussel kampt al sinds december vorig jaar met technische problemen. Machinisten moesten wennen aan de nieuwe elektronica, niet alle nieuwe treinen konden ingezet worden en er waren softwarestoringen. De helft van de Fyra-treinen kwam de eerste maand niet op tijd aan. Eerder deze week werden ritten geschrapt omdat door ijsblokken schade was ontstaan aan het nieuwe type Fyra-treinen.

Descheemaecker is niet gelukkig met de aankoop, maar zegt dat deze beslissing door een voorganger is genomen. Ook zei de topman dat hij aan de Raad van Bestuur een “duidelijke aanbeveling” gaat doen, maar wat deze precies inhield, wilde hij nog niet zeggen. Meer informatie wil hij pas naar buiten brengen nadat de Raad Van Bestuur een beslissing heeft genomen en de Nederlandse Spoorwegen en de Fyra-fabrikant AnsaldoBreda op de hoogte werden gebracht.

    • Anouk Eigenraam