NS stelt fabrikant Fyra aansprakelijk voor problemen

De Fyra op het station in Brussel. Slechts de helft van de treinen kwam afgelopen maand op tijd aan. Foto EPA / Thierry Roge

De NS stelt de fabrikant van de Fyra, AnsoldoBreda, aansprakelijk voor de problemen met de hogesnelheidslijn. Ook neemt de NS geen treinen meer af van het bedrijf.

Dat maakte de NS zojuist bekend. Op dit moment zijn negen van de zestien nieuwe treinen geleverd. Met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS wordt gewerkt aan andere reismogelijkheden naar België via het reguliere spoor.

Eerder deze week werden ritten geschrapt omdat door ijsblokken schade was ontstaan aan het nieuwe type Fyra-trienen. Gisteren verbood de hoogste veiligheidsinstantie van de Belgische spoorwegen alle commerciële ritten van de Fyra in België, omdat de treinstellen onbetrouwbaar zijn verklaard. Het verbod kan pas worden opgeheven als de Belgische spoormaatschappij NMBS kan aantonen dat de treinen weer betrouwbaar zijn. Volgens de NOS zal dat zeker tot dinsdag duren.

‘Ook NMBS wil van treinen af’

Eerder vandaag bleek dat ook NMBS mogelijk van een bestelling van Fyra-treinen af wil. De NMBS heeft drie treinstellen besteld bij de Italiaanse fabrikant Ansaldobreda, maar kreeg er nog geen enkele geleverd. De spoorwegmaatschappij onderzoekt nu of de bestelling kan worden geannuleerd.

Fyra Amsterdam-Brussel kampt al vanaf begin met problemen

De Fyra op het traject Amsterdam-Brussel kampt al sinds de treinen zijn gaan rijden op 9 december vorig jaar met technische problemen. Machinisten moesten wennen aan de nieuwe elektronica, niet alle nieuwe treinen konden ingezet worden en er waren softwarestoringen. De helft van de Fyra-treinen kwam de eerste maand niet op tijd aan.

    • Mirjam Remie