Mannenmode najaar 2013: Milaan blijft binnen de comfortzone

“Mode”, zo ronkte het persbericht dat zaterdagochtend op de stoelen lag bij de show van show van Ermenegildo Zegna, “kan vaak bogen op een visionaire ader, die het zaadje plant voor verandering en evolutie.”

Mocht dat al waar zijn, dan was daar de afgelopen dagen tijdens de mannenshows in Milaan weinig van te merken. De modehuizen zetten voor najaar 2013 vooral in op veilig en vertrouwd: veel pakken, veel grijs, veel geklede jassen en veel bekende thema’s.

Maar het moet gezegd: het klassieke pakkenlabel Zegna was een van de weinige merken die hun best deden iets nieuws te laten zien. Jasjes waren langer en breder dan voorheen, de hogere taille werd nog eens geaccentueerd door cummerbunds, er waren grappige gewatteerde spencers, en in veel van de stoffen was zijde verwerkt, wat zorgde voor glanseffecten.

Heel spannend of modieus wilde de show echter niet worden; de blik gleed net iets te vaak naar Stefano Pilati, die op de eerste rij zat in een krijtstreeppak waarvan de broek een verlaagd kruis had. De gewezen hoofdontwerper van Yves Saint Laurent begint volgende maand bij Zegna.

Wellicht dat hij gaat zorgen voor wat echte reuring.

Bottega VenetaBottega Veneta

Ook in de show van Bottega Veneta draaide het vooral om  zwart en donkergrijs, en om pakken: stoer en mannelijk,  met vaak een kort, double breasted jasje. Een paar meerkleurige truien, en (leren) pakken en roze, aubergine en camel zorgden ervoor dat het geheel niet  te donker en zakelijk werd.

Bij Dolce & Gabbana werd de collectie geshowd door Siciliaanse amateurmodellen, die ernstig en trots over de catwalk liepen. Het zou een verrassende casting zijn geweest, als dezelfde mannen het afgelopen seizoen niet ook al waren ingehuurd. Ook de collectie was een herhaling van zetten: zwarte pakken, jasjes en jassen met barokke bloempatronen. Als Siciliaans thema van het seizoen – de geboortegrond van Domenico Dolce is al een paar jaar de grote inspiratiebron voor het huis – was dit keer gekozen voor het katholieke geloof: op veel kleren was een madonna afgebeeld, iets wat een half jaar geleden al te zien was bij het Franse Givenchy. Fris was wel de combinatie van hoge bandplooibroeken met wijde, vierkant gesneden tops.

Dolce & GabbanaDolce & Gabbana

Burberry ProrsumBurberry Prorsum

Het Britse Burberry Prorsum heeft al seizoenen lang een vaste formule voor de mannencollecties: grijze mannenpakken met een coole, typisch Britse snit, elegante, militair gesneden jassen, plus elk seizoen iets extra’s. Dat extra’s bestond ditmaal vooral uit dierenprints, die terugkwamen op jassen, tassen en schoenen.

Ook Gucci had een Brits tintje: smalle geruite pakken in de Mod-stijl van de jaren zestig, fraai gekleurde militaire jassen jassen, met pluizige truien en shawltjes in de nek als zachte toets. Maar de collectie bleef binnen de comfortzone: de kleren straalden op de eerste plaats de voor het huis typerende sexy, Italiaanse luxe uit.

GucciGucci

PradaPrada

Bij Prada was normaalheid zelfs tot thema verheven – en daardoor steeg de show uit boven de meeste andere in Milaan.

Om te beginnen was er het decor, zoals altijd gemaakt door Rem Koolhaas’ OMA: groepjes abstracte meubelen, met hier en daar een bosje bloemen op tafel, en daarachter animaties van ramen. Tijdens de show vlogen langs die laatste vogels voorbij, en een Siamese kat sprong van venster naar venster.

De huiselijke, tevreden sfeer die het decor uitstraalde, paste perfect bij de kleren, die inderdaad behoorlijk gewoon waren: slobbertruien, geruite broeken, geruite overhemden met een kokette volant langs de sluiting, rechte (leren) jassen. Draagbaar, nonchalant en erg commercieel. Maar dankzij de bijzondere de doordachte snit en de mooie, vervaagde kleuren net interessant genoeg, en typisch Prada.

Jil SanderJil Sander

Nog een hoogtepunt was de collectie van Jil Sander, haar tweede mannencollectie sinds ze vorig jaar terugkeerde bij het door haar opgerichte label. Wollen jassen waren zo gesneden dat ze een beetje van het lichaam afstonden, met af en toe met boven de klassieke revers nog een extra, ronde, opstaande kraag. Die ronde kraag was ook te zien op andere jasjes en een trui, er waren simpele, maar opvallende rode pakken en sober getinte broeken met bijpassende mouwloze truien en tops; een nieuw, jong pak.

Een heel ander verhaal was het bij het Franse Moncler Gamme Blue. In een sneeuwlandschap vol bomen  lagen harnassen die leken te zijn neergestoken door skistokken; een setting die deed denken aan de serie Game of Thrones. De collectie was al net zo theatraal: Schotse rokken, soms lang of gemaakt van verschillende ruiten, jasjes met een kabelpatroon met bijpassende kousen, broeken met een soort sleep eraan vast, plus een enkele geklede jas, hèt mannenkledingstuk van het seizoen. Maar als een serieuze poging de mode te veranderen kon je de show niet zien; Moncler verkoopt eigenlijk alleen sportieve donsjassen.

Moncler Gamme BlueMoncler Gamme Blue

VersaceVersace

Nog extremer was de collectie Versace: geruite double breasted pakken met de brede snit van de jaren tachtig waren nog de braafste stukken. De show was een feest van overdaad, bling, camp en homoerotiek: wijde broeken van leer, grote bombers met de beroemde barokke print van het huis, wild gedessineerde spijkerbroeken, een bomberjack in zebramotief, gedragen met een bijpassende broek in jarentachtigmodel, en heel veel gespierd bloot. Sommige modellen droegen niet meer dan kanten mannenondergoed met een (bont)jas en laarzen. Een verademing in een ernstig, braaf en commercieel seizoen, zo’n modehuis dat zichzelf een beetje op de hak durft op te nemen.

Eerder, in een kortere versie, gepubliceerd in NRC Handelsblad.

Fotografie: Peter Stigter. Teampeterstigter.com.

    • Milou van Rossum