Belgisch rijverbod voor Fyra

Hogesnelheidstrein Fyra heeft in België een rijverbod gekregen. Dat heeft de Belgische spoorwegautoriteit, de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen, vrijdag bekendgemaakt. De treinen zijn uit veiligheidsoverwegingen stopgezet nadat een stuk plaat van de onderkant van een Fyra naast de rails was gevonden.

Volgens NS Hispeed, de exploitant van de Fyra, zullen de hogesnelheidstreinen tussen Amsterdam en Brussel tot en met maandag niet meer rijden. Het rijverbod in België wordt opgeheven als kan worden aangetoond dat de Fyra-treinstellen betrouwbaar zijn. Testritten met lege treinstellen zijn nog wel toegestaan. De Nederlandse Inspectie voor Leefomgeving en Transport maakte bekend toe te zien op de testen.

Gisteren werd ook bekend dat in de Nederlandse Tweede Kamer en het Belgische parlement wordt gedacht aan een gezamenlijke hoorzitting over de aanhoudende problemen met de Fyra. De voorzitter van de commissie infrastructuur van het Belgische parlement heeft dat voorgesteld, liet Tweede Kamerlid Paulus Jansen (SP) weten. Jansen is voorzitter van de vaste Kamercommissie voor infrastructuur. Kamerleden van PvdA en VVD zeiden tegen de NOS dat NS voor een reserveverbinding moet zorgen tussen Amsterdam en Brussel.

De Fyra-treinen zijn op 9 december gaan rijden op het traject tussen Amsterdam en Brussel. Ze worden sindsdien geplaagd door technische problemen. Zo’n 20 procent van de treinen op het traject had in de eerste maand een vertraging van vijftien minuten of meer. En in de eerste week was de helft van de Fyra’s vertraagd.

Vrijdag werd bekend dat in het plaatwerk aan de onderkant van drie van de gloednieuwe treinen deuken en butsen waren ontdekt. Volgens NS Hispeed hebben grote ijsbrokken die van de onderkant van de trein waren gevallen de beschadigingen veroorzaakt.

Het zijn overigens alleen de nieuwe Fyra’s tussen Amsterdam en Brussel die kampen met de ijsvorming. Deze treinen zijn gebouwd door de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Bij oudere Fyra’s die, getrokken door een aparte locomotief van Bombardier, tussen Amsterdam en Breda rijden, deden de problemen zich niet voor.

Ook de snelle Thalys-treinen naar Parijs hadden geen last van het winterse weer. De Thalys rijdt over hetzelfde spoor als de Fyra.