Vind mensen die leuk vinden wat ik leuk vind

Deze week kondigde Facebook ‘sociale zoekmachine’ Graph Search aan. Geen Google-killer. Wel nodig om Facebook levendig te houden.

Redacteur Technologie

Loop je privacy-instellingen alvast maar even na. Deze week kondigde Facebook-oprichter Mark Zuckerberg de nieuwe sociale zoekmachine Graph Search aan. Straks kun je als Facebook-lid rechtstreeks zoeken naar foto’s, personen, likes en profielen. De vragen verschijnen als ‘menselijke taal’ zodra je begint te typen . Zoals ‘Waar vind ik goede restaurants in New York?’. Vervolgens komen tips van je vrienden naar boven. Of je zoekt naar foto’s van je vakantie met Facebook-vrienden. Het resultaat is een scherm met verschillende profielen.

Dat ‘graph’ duidt op de sociale grafiek die Facebook van je activiteiten verzamelt. Met Graph Search krijgen gebruikers in theorie dezelfde inzichten als Facebook en commerciële partners. Wie van mijn vrienden heeft een hond? Waar gaan mijn vrienden graag eten?

Graph Search is een hele verbetering ten opzichte van de onoverzichtelijke Facebook-nieuwsstroom en tijdlijn. Het is moeilijk voor te stellen dat Facebook zich jarenlang met zo’n gebrekkige zoekfunctie heeft kunnen redden.

De nieuwe zoekmachine draait vooralsnog als beperkte test in de Engelstalige Facebook-versie. Is Graph Search dan wel groot nieuws? Het is in ieder geval nieuws van een groot bedrijf. Als het enorme Facebook, met 1 miljard gebruikers, nieuwe functies toevoegt, kan dat ten koste gaan van andere webbedrijven.

Facebooks concurrent, Google, heeft ook social search ingevoerd: het presenteert bij de zoekresultaten de aanbevelingen van vrienden van Google+, nu ruim 400 miljoen leden. Maar Graph Search doorzoekt niet het gewone web en is zeker geen Google-killer. Het is eerder een manier om Facebook levendig te houden. De groei van het netwerk neemt in westerse landen af, verzadiging treedt op op de Amerikaanse en Britse markt. Facebook moet dus meer functies toevoegen om het activiteitenniveau op peil te houden.

Facebook is er nu op gericht om mensen toe te voegen die je al kent. Graph Search moet je ook met mensen in contact brengen die je niet kent, maar dezelfde interesses hebben; dezelfde plaatsen bezoeken, of huisdieren en hobby’s hebben. Vervolgens kun je filteren op geslacht, relatie, woonplaats, school en werkgever.

Volgens analist Nate Elliot van onderzoeksbureau Forrester zit er weinig groei in het gemiddeld aantal vrienden per gebruiker. „Het zou een ramp voor Facebook zijn als gebruikers weinig nieuwe vrienden of verbindingen toevoegen en hun persoonlijke netwerk naar verloop van tijd minder actief worden. Als er meer veranderingen in je persoonlijke netwerk zijn, word je actiever en kom je vaker terug naar de site.” Daar gaat het Facebook om. Want aan terugkerende bezoekers kunnen meer advertenties verkocht worden. En Facebook kan ook geld verdienen met gesponsorde berichten die in de zoekresultaten opborrelen.

Maar kijk voordat Graph Search het teststadium voltooit nog even naar je privacy-instellingen. Wildvreemden kunnen straks gericht zoeken in foto’s en voorkeuren die je – wellicht per ongeluk – als ‘voor iedereen zichtbaar’ hebt gedeeld. Of foto’s waarin je getagd bent. Dat is vragen om privacyblunders. Facebook heeft onlangs nieuwe snelkoppelingen naar de privacyinstellingen ingevoerd – gebruik ze.

Je kunt je voor de test opgeven via facebook.com/graphsearch

    • Marc Hijink