Test de jongens uit je klas met de oe la la boyscanner

Tienerbladen komen en gaan, maar de Hitkrant blijft altijd bestaan. De lezers van nu zijn vooral meiden. En die hebben ook nog Meiden en Girlz.

In april komt hij dan eindelijk naar Nederland. Justin Bieber, nog steeds het idool van vele pubermeisjes, al wordt hij naar de kroon gestoken door boyband One Direction. Hitkrant bombardeert 2013 maar meteen tot ‘Year of the Biebs’. En plaatst een coverstory vol feitjes over de knul. Hij kan een Rubik’s Cube oplossen in een paar minuten! En zijn lievelingskleur, paars, wordt steeds vaker vervangen door zwart!

Als dertienjarige was ik Hitkrant-abonnee. Voor de posters in het midden, met daarop de drie knappe neefjes van Michael Jackson of Alanis Morissette. Maar voornamelijk omdat dat in de biotoop van mijn klas nu eenmaal zo hoorde.

Dat Hitkrant nog in het schap ligt is een prestatie op zich, want de meeste tienerbladen uit mijn eigen tienertijd zijn al lang opgeheven. Eerst sneuvelde de Break Out, het blad voor de stoutste kinderen van de klas, dat ook door jongens met goed fatsoen kon worden gelezen. Vanwege de rubriek met naaktfoto’s van lezeressen, uiteraard. Recenter stierven ook Fancy en het iets volwassener blad Yes. Ze waren aan het einde van hun levenscyclus, zegt de uitgever dan.

Weekblad Hitkrant bestaat sinds 1977 en heeft al vele uitgevers overleefd. Het was van Elsevier, daarna van TMG, en sinds dat bedrijf in 2009 veel publieksbladen van de hand deed van Pelican Magazines. Deze week werd bekend dat het blad wéér een nieuwe uitgever krijgt: ZPress Young, dat onder meer het blad Meiden uitgeeft.

In Meiden deze maand een ‘Oe la la-boyscanner’. „Test de jongens uit de klas en ontdek wie jij stiekem het leukste vindt”. Ook heeft Meiden, net als Break Out vroeger, een fotostrip, die dit keer gaat over een meisje dat te blut is voor bioscoopkaartje en zo bijna een date misloopt. Gelukkig komt haar BFF (Best Friend Forever, een term die door Paris Hilton werd verzonnen en die nu in alle tienerbladen wordt gebezigd) haar te hulp.

In Girlz, ook een maandblad, staan de geijkte posters van de jongens van One Direction, maar verder opvallend veel real-life verhalen. Een interview met de 13-jarige Lisa (‘Er was brand in ons huis’) en met de 14-jarige Shaya (‘Mijn hond is een superheld’). Dit magazine is iets minder van de roddels over jonge celebrities, en iets meer van de diepgang. De straatvraag is „Geloof jij dat er meer is tussen leven en aarde?”. En de 18-jarige Fleur vertelt over haar „battle met anorexia”. „Ik weet nu dat ik over mijn gevoelens moet praten. Zo win ik het van de ziekte.”

De Hitkrant van nu is bij de tijd. Voor een rubriek over een week uit het leven van een ster maakt het handig gebruik van de instagramfoto’s die sterren en sterretjes zelf tegenwoordig online zetten. Dus zien we een acteur uit de muziekserie Glee achter de schermen en tijdens het indoor-skydiven met zijn kleine neefje. Realityster Britt heeft een column. „We leven in een chill land en dat heeft veel voordelen. De supermarkten liggen vol en we worden niet vermoord door het leger.”

Ook is het, meer dan vroeger, een meisjesblad geworden. Alle brieven komen van vrouwelijke lezers. De rubriek is tegenwoordig netjes onderverdeeld in thema’s (Friends&Family, Body&Soul en Love&Sex) en de vragen lijken voorzichtiger en vooral oprechter dan voorheen. „Wat is een orgasme? Aan mijn vriendinnen durf ik dat niet te vragen”, schrijft ‘Miepje’. Dat is een stuk geloofwaardiger dan de brieven uit mijn eigen Hitkrant-tijd. Toen stelden de briefschrijfsters vragen over zelfbevrediging met een salamiworst.

    • Janna Laeven