Problemen Dreamliner lijken niet onoverkomelijk

Het aan de grond houden van twee Japanse Dreamliner-vloten is een waarschuwing. Boeing moet de problemen oplossen om een fraaie toekomst te verzekeren voor zijn met veel tamtam geïntroduceerde nieuwe toestel, de 787.

Maar deze problemen lijken niet veel groter dan de kinderziekten van de Airbus A380. De milde reactie van beleggers – een daling van de aandelenkoers met 4 procent, waardoor de marktwaarde van het concern met ongeveer 2 miljard euro omlaag ging – lijkt gepast.

Het nieuwe vlaggenschip van Boeing, dat jaren achterop schema is geraakt en de begrote ontwikkelingskosten ruimschoots heeft overtroffen, is bedoeld voor de zogenoemde ‘point-to-point’-markt – het afleveren van passagiers op hun eindbestemming, in plaats van ze heen en weer te vliegen tussen grote ‘hubs’ als New York en Londen.

Tot nu toe heeft Boeing orders voor nog geen negenhonderd toestellen. Het concern moet er minstens elfhonderd verkopen om winst te gaan maken op de Dreamliner, aldus Morningstar.

Berichten over oververhitting en mogelijke brandjes als gevolg van het slecht functioneren van de ‘lithium-ion-accu’s’ – een nieuwigheid aan boord van vliegtuigen – vormen bepaald niet het soort marketing waar Boeing op zat te wachten. Maar grote nieuwe vliegtuigen die technologische grenzen verleggen hebben wel vaker met problemen te kampen, en die problemen krijgen dikwijls meer aandacht dan die van oudere toestellen.

De enorme Airbus A380 had met soortgelijke tegenvallers te maken. Motorproblemen op een vlucht van Qantas dwong een toestel terug te keren naar Singapore, en scheurtjes in de vleugels van een paar vliegtuigen zadelden de producent op met een reparatierekening van honderden miljoenen euro's.

De reacties van beleggers kunnen markten te ver laten doorslaan. De beurskoers van BP werd gehalveerd in de drie maanden na het lek in de Golf van Mexico van drie jaar geleden. Sindsdien is de helft van het verloren terrein weer teruggewonnen. De koers van Toyota Motor veerde snel weer op, na te zijn gekelderd als gevolg van het terugroepen naar de fabriek van ongeveer acht miljoen auto’s wereldwijd. In 2009 en 2010 waren er problemen geconstateerd met het gaspedaal van sommige modellen – wat misschien vergelijkbaar is met de huidige problemen van Boeing.

Ditmaal zouden de markten het wel eens bij het rechte eind kunnen hebben. Zeker, Boeing moet antwoorden zien te vinden, en liefst zo snel mogelijk. Maar accuproblemen zijn al eerder overwonnen, bij laptops en elektrische auto's.

Hoewel de Dreamliner in enige turbulentie verzeild kan zijn geraakt, is er voor beleggers tot nu toe geen reden zich naar de nooduitgang te spoeden.

Breakingviews is een dagelijks financieel commentaar uit het buitenland. Vertaling Menno Grootveld.