Morele vragen over de rafelranden van het kapitalisme

Arta Dobroshi speelt Lorna, een ondoorgrondelijke Albanese in Luik.

Le silence de Lorna (Jean-Pierre en Luc Dardenne, 2008). Ned. 2, 00.10 – 01.50 uur

Net als in hun andere films (Rosetta bijvoorbeeld) laten de Dardenne-broers zien hoe aan de rafelranden van het kapitalisme de intiemste emoties en relaties van mensen tot handelswaar zijn gemaakt. Lorna (Arta Dobroshi) is een jonge Albanese in Luik. Ze is een schijnhuwelijk aangegaan met heroïnejunk Claudy (Dardennesveteraan Jérémie Renier) om een Belgisch paspoort te kunnen krijgen en zo in aanmerking te komen voor een banklening. Daarna staat nóg een schijnhuwelijk op stapel, met een rijke Rus. Daarvoor moet de hulpeloze Claudy eerst uit de weg worden geruimd met een overdosis.

In een interview over Le silence de Lorna, waarvoor ze in Cannes de prijs voor beste scenario kregen, vertelden de broers dat er „meer verhaal” in hun film zat. Dat het verhaal ook veel complexer is, vertelden ze er niet bij. Het sociaal-realisme waar de broers bekend om staan is veel meer dan dat. Het innerlijke conflict waar Lorna mee te maken krijgt, is niet alleen persoonlijk maar ook moreel. Eigenlijk vraagt de film aan ons: welke keuzes zou jij maken?

Naast „meer verhaal” zit er ook meer emotie in de film. Dat komt ook door een filmische keuze: de cameravoering is nog steeds handheld, maar wel rustiger dan in hun eerdere films, waardoor de emoties van de personages nog invoelbaarder worden. Want dat blijft de vraag: wat voelt Lorna?

    • André Waardenburg