‘Internationale Fyratreinen rijden niet tot maandagavond’

De Fyra-treinen hebben vandaag een rijverbod gekregen in België vanwege hun onbetrouwbaarheid. Foto EPA / Thierry Roge

De NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS laten zeker tot maandagavond geen internationale Fyratreinen meer rijden, meldt de NOS. Vanmiddag mochten de Fyratreinen al niet meer rijden in België vanwege hun onbetrouwbaarheid, meldde De Morgen.

De Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), de hoogste veiligheidsinstantie van de Belgische spoorwegen, heeft alle commerciële treinritten van de Fyra-treinstellen op de Belgische spoorlijn 4 verboden. De treinen zijn uit veiligheidsoverwegingen stopgezet nadat een stuk plaat van de onderkant van een Fyra naast de rails was gevonden.

Het verbod van de DVIS kan alleen worden opgeheven als het Belgische spoorwegbedrijf NMBS aantoont dat de treinstellen opnieuw betrouwbaar zijn. De DVIS laat wel nog testritten toe met lege treinstellen. De Nederlandse Inspectie voor Leefomgeving en Transport maakte bekend toe te zien op de testen.

Vandaag worden wel al enkele testritten uitgevoerd met Fyra-treinen, meldt Gazet van Antwerpen.

VVD en PvdA willen andere treinen op Fyratraject

De coalitiepartijen VVD en PvdA willen nu dat de NS andere treinen inzet op het traject. Kamerlid Betty de Boer (VVD) laat vrijdagmiddag op Twitter weten dat zij het pleidooi van haar collega Duco Hoogland (PvdA) daartoe steunt.

Vandaag geen verbinding tussen Amsterdam en Brussel

Gisteren werden de ritten op de verbinding van de NS tussen Amsterdam en Brussel geschrapt door schade aan drie Fyra-treinen. De bodemplaten van de hogesnelheidstreinen waren beschadigd door ijsblokken, aldus de NS. Vandaag rijden er op dit traject ook geen internationale treinen, meldt NSHispeed.

Het zijn overigens alleen de nieuwe Fyra’s tussen Amsterdam en Brussel, de V250 Albatros, die kampen met de ijsvorming. Deze treinen zijn gebouwd door de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Bij de oudere Fyra’s, die nog getrokken worden door een aparte locomotief van het Duitse Bombardier en tussen Amsterdam en Breda rijden, deden de problemen zich niet voor. Ook de Thalys-treinen naar Parijs hadden geen last van het winterse weer. De Thalys rijdt over hetzelfde spoor als de Fyra.

Veel problemen met Fyra-treinen

De helft van Fyra-treinen kwam de eerste maand niet op tijd aan. De Fyra, of de V250 Albatros zoals het model hogesnelheidstrein heet, heeft sinds de treinen zijn gaan rijden op 9 december 2012 op het traject Amsterdam-Brussel te maken met meerdere technische problemen. Machinisten moesten wennen aan de nieuwe elektronica, niet alle nieuwe treinen konden ingezet worden en er waren softwarestoringen. In de eerste maand hebben volgens NS Hispeed 110.000 reizigers gebruik gemaakt van de Fyra.

Belgische en Nederlandse parlement vragen om opheldering

Het Belgische en Nederlandse parlement willen nu samen een hoorzitting houden over de Fyra-problemen. Het is bijzonder dat ze samen een hoorzitting organiseren. Premier Rutte zei vanmiddag tijdens de ministerraad: “Ik vind niet dat de politiek aan zet is om technische problemen op te lossen, het is nu aan de uitvoerders problemen op te lossen.”

    • Judith Laanen