Deuken en butsen in nieuwe Fyra’s door sneeuw

Het was slechts een routinecontrole. Maar wat de monteurs gisteren aantroffen, was niet zo gewoon. In het plaatwerk aan de onderkant van drie gloednieuwe Fyra’s zaten „deuken en butsen”, vertelt een woordvoerder.

NS Hispeed besloot vervolgens de V250 Albatros uit de roulatie te halen. Dit zijn de nieuwe hogesnelheidstreinen die tussen Amsterdam en Brussel rijden, en gebouwd zijn door de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda. Bij de oudere Fyra’s, die nog getrokken worden door een aparte locomotief van het Duitse Bombardier en tussen Amsterdam en Breda rijden, deden de problemen zich niet voor. Ook vandaag reden er geen Fyra’s tussen Amsterdam en Brussel.

Een woordvoerder van de NS zegt dat het plaatwerk van de Albatros is beschadigd door grote brokken ijs. Het ijs had zich opgehoopt aan de onderkant van de treinen, was er bij hoge snelheid afgevlogen en daarna tegen het plaatwerk gestuiterd. NS Hispeed onderzoekt nu of de beschadigingen door de ijsbrokken het gevolg zijn van ontwerpfouten, of bepaalde winterse omstandigheden op het spoor.

De nieuwe internationale Fyra’s, nu anderhalve maand in dienst, kampen vaak met vertragingen. De nieuwe problemen werden weer fel bekritiseeerd door reizigersorganisaties en Kamerleden in Nederland en België.