David Bowie bepaalt het beeld bij shows in Parijs

Veel ontwerpers lieten zich op de Parijse mannenshows inspireren door David Bowie. Raf Simons liet voor Dior een zwierige collectie zien.

PHOTO © TEAM PETER STIGTER FILENAME IS DESIGNER NAME FALL/WINTER 2013

Het duurt nog twee maanden voordat in het Londense Victoria & Albert Museum de grote tentoonstelling over David Bowie opengaat, maar nu al heeft die invloed op de mode: Bowie kwam tijdens de eerste dagen van de mannenmodeweek in Parijs voor najaar 2013 in verschillende collecties terug.

Walter Van Beirendonck greep terug op Ziggy Stardust, Bowies beroemdste alter ego, en dat leverde een rijke, vrolijke collectie op: uitbundig gedecoreerde truien, smalle broeken van skai, schoenen met plateauzolen en hoge hakken, veel sieraden en pakken van lurex, die waren versierd met Bowies beroemde bliksemschicht, een abstract gezicht of een enkel oog. Een modellen hadden voor hun mond een sieraad in de vorm van een mond, een verwijzing naar die andere popheld die zich graag mag optutten, Mick Jagger.

Bij de show van Raf Simons kon je de Bowie van net voor Ziggy Stardust herkennen in de combinaties van een elegante, wijde broeken met strakke overhemden met puntige opstaande kraag en lange manchetten en strakke spencers en truien met vrolijke motieven erin gebreid. Ook de kleuren – onder meer felgeel, beige, groen – verwezen naar die periode. Daarnaast vielen vooral de fraaie, knielange jassen op, die gemaakt leken van het duikersmateriaal neopreen, maar van wol waren en hoog in de hals sloten. Niet eerder liet Simons zo’n zwierige, dandyeske collectie zien. Wellicht is het de invloed van couturehuis Christian Dior, waar hij nu zo’n negen maanden de creatieve leiding over de vrouwencollecties heeft.

Dries Van Noten begon zijn show zoals Walter Van Beirendonck de zijne eindigde: met een kamerjas. Niet een lange geruite, zoals Van Beirendonck, maar een korte, waarin verschillende Paisleydessins waren verwerkt. De kamerjas werd gedragen over een spijkerbroek die zo was bewerkt dat hij van leer leek.

Geen Bowie bij Van Noten; de ontwerper eerde de zanger twee jaar geleden al met een collectie gebaseerd op diens Berlijnse periode, een van de beste shows die hij voor mannen heeft laten zien. Zijn nieuwe mannenshow deed daar niet voor onder. De modellen zagen er op het eerste gezicht uit alsof ze zomaar snel wat hadden aangetrokken: een pyjamajasje met een lange wollen onderbroek en een winterjas, een hippietop over een overhemd, sandalen met dikke mohair sokken erin. Maar elke outfit klopte, en er zat een prachtige nonchalante, natuurlijke elegantie in de sfeervol getinte (donkerrood, oker, bruin, donkerblauw) show; het klassieke pak, dat vorige week zo belangrijk was in de shows in Milaan, was even ver weg.

De show van Louis Vuitton was gebaseerd op Himalaya-landje Bhutan, een thema waar ontwerper Kim Jones een chique, bijna decadente draai aan wist te geven. Naast wollen capes en jassen in een traditioneel streepdessin waren er sportieve donsjacks, soms gemaakt van rendierleer, jasjes en jassen van yakwol en knielange, elegante jassen. Een daarvan had een sneeuwluipaardmotief gekregen doordat haartjes van de nertsvoering die eronder zat door de stof heen waren getrokken. De kamerjassen (ja, ook hier), smokingjasjes en pyjamapakken van zware zijde hadden een dessin dat speciaal was ontworpen door kunstenaars Jake en Dinos Chapman: een bloemmotief waarin af en toe een verontrustend oog opdook: een tuin in de hel.

    • Milou van Rossum