Chinese nieuwe rijken gaan massaal aan de Bordeaux

Ondanks dat de Chinese economie in 2012 ‘maar’ met 7,8 procent groeide, geven rijker wordende Chinezen steeds meer uit aan luxegoederen.

Een stel verlaat een datingfeest voor miljonairs in Shanghai. Toegangsprijs: 2.700 euro. Foto Getty Images

Het zal Louis Vuitton, Cartier, Hermes en Gucci een zorg zijn dat de Chinese economie in 2012 met ‘slechts’ 7,8 procent is gegroeid (7,9 procent in het laatste kwartaal). Voor de makers van Franse luxeproducten en Duitse autobedrijven is de gestage groei van de toplaag van de Chinese middenklasse belangrijker dan het macro-economische feit dat de Chinese groei in 2012 het zwakst was sinds 1999.

Terwijl het aantal superrijken (miljardairs in euro’s en dollars) licht daalde, groeide het aantal Chinezen met een vermogen van 6 miljoen yuan (721.437,20 euro) met 17 procent naar 1,74 miljoen Chinezen – ondernemers, investeerders, managers en slim beleggende huisvrouwen.

Dat blijkt uit de reeks rapporten die de autoriteiten, zakenbanken en onderzoeksbureaus deze week publiceerden om het einde van het Jaar van de Zwarte Draak te markeren. Met het Jaar van de Slang in aantocht leveren deze onderzoeken het beeld op van een groeiende Chinese middenklasse in een dynamische economie die in 2013 met ongeveer 8 procent zal groeien dankzij een combinatie van overheids- en buitenlandse investeringen en een aantrekkende vastgoedmarkt.

Behalve het vandaag gepubliceerde rapport van het Nationale Bureau voor Statistiek, waaruit blijkt dat de industriële productie, de investeringen en consumentenbestedingen na een zwak begin fors aantrokken, zal de luxegoederensector vooral het Hurun Report goed lezen. De Brits-Luxemburgs-Nederlandse Rupert Hoogewerf in Shanghai brengt sinds 1999 steeds rijker wordend China in kaart. Zijn Hurun Report is gezaghebbend in de nationale en internationale retailsector. Uit het rapport blijkt dat het aantal euro- en dollarmiljardairs vorig jaar met 15 personen licht daalde naar 251. Het aantal miljonairs bleef met ongeveer duizend stabiel.

Van groter belang voor de makers van luxegoederen is dat het aantal volgens Chinese normen vermogende families ondanks de groeivertraging blijft toenemen. Zij zijn weliswaar nog geen miljonair in dollars of euro’s maar wel in yuans, en zijn doorgedrongen tot de bovenlaag van de middenklasse. Dat is vooral te danken aan de groei van het aantal particuliere bedrijven dat actief is op de Chinese en wijdere Oost-Aziatische markt.

Hoogewerf verwacht dat de nieuwe rijken voor de viering van het Jaar van de Slang vermogens zullen uitgeven aan dure cadeaus. Daar zullen Louis Vuitton, Apple, Hermes, Chanel, Cartier, Prada en Dior van profiteren. Ook stelt hij vast dat Franse wijnen inmiddels populairder zijn dan die van China Moutai, maker van dure baijiu, een Chinese rijstbrandewijn. Voor Bordeauxwijnen is China de grootste exportmarkt geworden, zowel in volume als waarde gemeten. Dat is mede te danken aan jonge, hoogopgeleide werkende vrouwen die liever wijn dan baijiu drinken.

Uit de prognoses van het Hurun Report en de zakenbanken blijkt verder dat de Duitse automakers in 2013 kunnen uitzien naar nieuwe verkooprecords. VW/Audi, BMW en Daimler-Benz zullen 30 tot 45 procent meer auto’s gaan verkopen. Ook Jaguar/Land Rover zal het naar verwachting uitstekend doen. Het enige merk dat nauwelijks profiteert van de autogekte in China is Volvo, dat in 2010 door het Chinese Geely werd overgenomen. Volvo zag de verkopen in China ondanks een vrijwel permanente advertentiecampagne en de introductie van nieuwe modellen zelfs dalen met 11 procent.

Volgens de Chinese autoanalist Jia Xingguang heeft die overname door een Chinese ondernemer het imago van Volvo in Chinese ogen aangetast. Deze uitspraak bevestigt een stelling van Hoogewerf van het Hurun Report. „Chinese rijken gaan voor topmerken en voor bewezen kwaliteit. Als het uit Europa of Japan komt is het goed, als het uit China komt is het vast waardeloos, denken zij.”