Voedingsindustrie: hoge prijzen voor grondstoffen zetten marges onder druk

Analist Wendy Veelenturf sprak onlangs met Dick Boer, de topman van Ahold. „Hij zei dat de afgelopen jaren extreem moeilijk zijn geweest, dat hij een periode als deze nooit eerder heeft meegemaakt. Aan de ene kant zien ze een teruggang in de vraag, aan de andere kant ligt er een druk op de prijzen door de hoge grondstoffenprijzen.” In 2013, verwacht Veelenturf, zal het heel langzaam iets beter gaan. „Het vierde kwartaal van 2012 zal nog niet goed zijn. De winstgevendheid verbetert iets, nu de omzet nog.” Arun Rambocus, analist bij Kempen & Co, is zelfs enthousiast over de resultaten van Ahold in het komende jaar. „Een van onze favorieten. Ahold heeft voldoende marktpositie en pricing power om immuun te zijn voor het negatieve sentiment in de markt. Onze verwachting is dat Dick Boer zijn belang in de Scandinavische supermarktketen ICA van de hand gaat doen.” Voor Unilever, de andere voedingsmiddelengigant, ziet het er ook redelijk goed uit. „Unilever haalt meer dan de helft van de omzet uit opkomende economieën”, zegt Veelenturf van ING. „Het beleid van topman Paul Polman om zich niet alleen op prijsbeleid maar ook op een grotere afzet in die nieuwe markten te richten, lijkt te werken.”

    • Hanneke Chin-A-Fo
    • Steven Derix