Omzet Ahold stijgt in 2012 met ruim twee miljard euro

Supermarktconcern Ahold heeft zowel over het gehele afgelopen jaar als over het vierde kwartaal de omzet zien stijgen. Foto ANP / Lex van Lieshout

Supermarktconcern Ahold heeft zowel over het gehele afgelopen jaar als over het vierde kwartaal de omzet zien stijgen, vooral gedreven door groei in de Verenigde Staten en de toevoeging van een aantal winkels in Nederland. Op vrijwel alle markten groeide het marktaandeel. Dat maakte het concern vanochtend bekend in een handelsupdate. Winstcijfers werden niet bekendgemaakt.

De omzet over 2012 kwam 8,5 procent hoger uit dan het jaar daarvoor op 32,8 miljard euro. De omzet over het vierde kwartaal steeg met 7,5 procent tot 7,8 miljard euro.

In de VS steeg de omzet over het laatste kwartaal van het jaar met 4,3 procent tot 6,1 miljard dollar (4,6 miljard euro). Dat was volgens Ahold deels het gevolg van de reactie op de superstorm Sandy. Winkels van Ahold speelden naar eigen zeggen snel in op de behoefte van de slachtoffers. De daardoor hogere verkopen werden deels tenietgedaan doordat het aantal koopdagen rond de jaarwisseling lager lag dan het jaar daarvoor. Het bedrijf won marktaandeel in alle afdelingen in de VS.

In Nederland kwam de omzet in het vierde kwartaal 7,7 procent hoger uit. Dat werd vooral gedreven door de toevoeging van vijftien voormalige winkels die van C1000 en Jumbo zijn overgenomen. De identieke omzet steeg met slechts 0,2 procent. Dat werd negatief beïnvloed door de “teleurstellende prestaties” van Etos en hetzelfde koopdageffect rond de jaarwisseling.

Albert Heijn wist marktaandeel te winnen. De keten opende drie online ophaalpunten die “boven verwachting presteren”. Tevreden is het concern met de prestaties in België, waar drie nieuwe winkels werden geopend. De nu elf winkels worden bevoorraad uit Nederland. Ook Bol.com, onderdeel van Ahold, verkocht veel. Hoe de net geopende AH To Go’s in Duitsland presteren vertelt Ahold niet.

In de rest van Europa, in met name Tsjechië en Slowakije, daalde de omzet met 2,2 procent tot 404 miljoen euro. Ahold spreekt van aanhoudend moeilijke marktomstandigheden, en ook de hogere btw had een negatief effect. Het concern deed het echter beter dan de concurrentie, waardoor het marktaandeel ook hier toenam.