Fyra Amsterdam-Brussel blijft ook morgen van spoor

De ellende met de Fyra blijft maar duren nu de hogesnelheidstrein ook morgen niet rijdt tussen Amsterdam en Antwerpen. Het gaat om een voorzorgsmaatregel, die is genomen omdat aan drie treinen door grote ijsblokken schade was ontstaan, meldt althans NS Hispeed vanavond.

Hogesnelheidstrein Fyra door het landschap ter hoogte van Zevenbergschen Hoek langs de snelweg A16. Foto ANP / Robert Vos

De ellende met de Fyra blijft maar duren nu de hogesnelheidstrein ook morgen niet rijdt tussen Amsterdam en Brussel. Het gaat om een voorzorgsmaatregel, die is genomen omdat aan drie treinen door grote ijsblokken schade was ontstaan, meldt althans NS Hispeed vanavond. Vanmiddag werden de ritten van de hogesnelheidstrein voor de rest van de dag al geschrapt.

Specialisten zijn nog bezig de precieze oorzaak te achterhalen. Vannacht en vrijdag vinden wel testritten plaats met Fyra-treinen. Op basis van die ritten wordt besloten wat er na morgen moet gebeuren met de hogesnelheidstrein. De binnenlandse dienst tussen Breda en Amsterdam rijdt wel.

Oorzaak schade nog niet niet duidelijk

Eerder vandaag bleek dat platen onder drie hogesnelheidstreinen flink beschadigd waren geraakt. Naar aanleiding daarvan vielen al verschillende ritten uit. Nadat het spoor van de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Antwerpen was geïnspecteerd, werd besloten alle ritten van de trein voor de rest van de dag te schrappen. Uit de inspectie bleek niet direct wat er precies mis is.

Commercieel directeur Marjon Kaper laat weten dat NS Hispeed samen met de Belgische vervoerder NMBS en treinfabrikant Ansaldo Breda de komende tijd gaat kijken hoe deze en eerdere tegenvallers met de trein het hoofd kunnen worden geboden.

‘Haal de Fyra van het spoor’

Maar intussen zwelt de kritiek in Nederland en België flink aan. Het Belgische parlementslid Jef Van den Bergh van regeringspartij CD&V riep vandaag op de trein niet meer te gebruiken tot de betrouwbaarheid kan worden gegarandeerd. Hij gaf de NMBS de wind van voren.

“Hoe lang houdt de NMBS die zelfkastijding nog vol? Sinds begin januari, toen de eerste kinderziektes al achter de rug hadden moeten zijn, reed nauwelijks de helft van de Fyra’s op tijd en was 23,5 procent afgeschaft of meer dan een uur vertraagd.”

De Nederlandse Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) schreef eerder deze week aan de Tweede Kamer dat zij op korte termijn met de directeur van de NS Bert Meerstadt spreekt over de problemen met de hogesnelheidstrein. De NS is aandeelhouder van NS Hispeed.

‘Duidelijk geen opstartproblemen meer’

SP-Kamerlid Farshad Bashir liet vandaag weten dat de huidige problemen duidelijk geen opstartproblemen meer zijn.

“Deze problemen lijken eigen aan de Fyra. Het wordt tijd dat de NS en het kabinet dit ook erkennen en zo spoedig mogelijk weer de geliefde en zeer populaire Beneluxtrein in gaat zetten.”

Bashir herhaalt dat wat hem betreft de treinen kunnen worden teruggestuurd naar de Italiaanse fabrikant, die bovendien aansprakelijke moet worden gesteld. Wat de SP’er betreft worden treinen besteld bij de fabrikanten van de Franse TGV of de Duitse ICE. “De ICE- en TGV-treinen hebben zich namelijk al bewezen en kunnen sneller dan de Fyra rijden.”