Ahold presteert in VS beter dan verwacht

Winstcijfers zijn er nog niet, maar de omzet van supermarktconcern Ahold afgelopen kwartaal was goed. Ook in de VS.

Dick Boer, bestuursvoorzitter van Ahold, voorspelde het al bij de bekendmaking van de – tegenvallende – resultaten over het derde kwartaal van 2012: het vierde kwartaal is altijd een goede periode voor supermarkten. Vanwege de feestdagen Thanksgiving en Kerst.

Hij kreeg gelijk. Vanochtend kon supermarktconcern Ahold een omzet melden van 7,8 miljard euro over het vierde kwartaal. Dat is 7,5 procent meer ten opzichte van diezelfde periode een jaar eerder (7,3 miljard euro). De omzet over heel 2012 kwam uit op 32,8 miljard euro: 8,5 procent meer dan het jaar ervoor. Winstcijfers maakte Ahold nog niet bekend, die volgen eind februari.

In de Verenigde Staten presteerde Ahold beter dan analisten hadden verwacht. Hier wist het concern te profiteren van orkaan ‘Sandy’. Consumenten gingen hamsteren, waardoor de verkopen stegen. Daar had bestuursvoorzitter Boer al wel rekening mee gehouden, zei hij bij de toelichting op de vorige kwartaalcijfers. Wat de stormschade is, zoals derving door uitgevallen koel- en vrieskasten, blijkt pas eind februari.

De omzet in de VS steeg in het laatste kwartaal van het jaar met 4,3 procent tot 6,1 miljard dollar (4,6 miljard euro), ondanks het feit dat Oudjaarsdag niet zo gunstig viel voor Ahold. Die telt pas mee in het eerste kwartaal van dit jaar.

In Nederland steeg de omzet over het vierde kwartaal 7,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat komt vooral doordat Ahold vijftien voormalige C1000- en Jumbosupermarkten heeft overgenomen. Als die niet meetellen, zou de omzetgroei slechts 0,2 procent bedragen. Door de nieuwe supermarkten, die in de tweede helft van 2012 opengingen, wist Albert Heijn zijn marktaandeel in Nederland te vergroten.

De vorig jaar geïntroduceerde afhaalpunten, waar Albert Heijn-klanten hun via internet bestelde boodschappen kunnen oppikken, presteren „boven verwachting”. Vooralsnog telt Nederland drie van dit soort afhaalstations; in Heemstede, Naarden en Tilburg.

Dat de omzetgroei wat tegenviel werd ook in Nederland deels veroorzaakt door de (maan)dag waarop 31 december viel. De drankverkopen van Albert Heijn maar met name slijterijketen Gall & Gall schuiven door naar 2013. Daarnaast presteerde drogisterijketen Etos, net als Gall & Gall en webwinkel bol.com onderdeel van Ahold, „teleurstellend” in het „zeer competitieve gezondheids- en schoonheidssegment”. Het in 2012 door Ahold overgenomen bol.com liet daarentegen een sterke omzetgroei zien en „wist zijn positie in Nederland te versterken”.

Ahold zegt tevreden te zijn met de resultaten in België. Daar opende Albert Heijn vorig jaar drie nieuwe winkels, waarmee het totaal op elf uitkomt. Over de To Go-filialen die vorig jaar in Duitsland werden geopend, vermeldt Ahold niets.

In de rest van Europa daalde de omzet met 2,2 procent tot 404 miljoen euro. Hieraan liggen de „aanhoudend moeilijke marktomstandigheden” ten grondslag.