Zoekfunctie Facebook geen ‘Google-killer’

Facebook bouwt aan een nieuwe ‘sociale’ zoekmachine, Graph Search. Die moet gebruikers stimuleren vaker actief te zijn op het sociale netwerk, dat kampt met verzadiging op haar belangrijkste markten. De zoekfunctie is niet bedoeld om de concurrentie met Google aan te gaan. Wel liggen privacyblunders op de loer.

Straks kunnen de Facebook-leden rechtstreeks zoeken naar foto’s, personen, likes en profielen. De vragen verschijnen in de vorm van hele zinnen zodra je begint te typen . Zoals ‘Waar vind ik goede restaurants in New York?’ en vervolgens komen tips van je vrienden naar boven. Graph Search is een hele verbetering ten opzichte van de Facebook-nieuwsstroom en -tijdlijn, die vrij onoverzichtelijk zijn. De nieuwe zoekfunctie draait vooralsnog als beperkte test in de Engelstalige Facebook-versie. Wildvreemden kunnen er dadelijk gericht zoeken in foto’s en voorkeuren die gebruikers – wellicht per ongeluk – als ‘voor iedereen zichtbaar’ hebben ingedeeld. Dat is vragen om privacyblunders.