Wat kost zo'n dag nou?

Op een sneeuwdag is er „een run” op handschoenen, sleeën, ijskrabbers en erwtensoep, stelt brancheorganisatie Detailhandel Nederland. Auto’s glijden over de weg en dus zou er voor miljoenen aan blikschade zijn. Maar wat zijn nou echt de gevolgen voor de economie? En, was het recordfile of niet?

ROTTERDAM - Besneeuwde containers in de Rotterdamse haven kleuren wit. Een groot deel van het land is bedekt door een dik pak sneeuw. ANP ROBIN UTRECHT

Filekosten

Transport en Logistiek Nederland berekent de filekosten van gisteren op ongeveer 10 miljoen euro. De brancheorganisatie gaat uit van een gemiddelde vertraging van 2 uur, à 40 euro per uur voor zo’n 140.000 vrachtauto’s.

Stookkosten

Volgens Milieucentraal kost zo’n koude dag een gemiddeld huishouden 1,97 euro extra. Een jaar geleden was de gemiddelde temperatuur 3,1 graad, gisteren was die min 3,5. Het was dus 6,6 graad kouder. De stookkosten komen uit op 6,97 euro per gemiddeld huishouden, tegen bijna 5 euro op dezelfde dag een jaar geleden. Voor alle huishoudens gaat het om een extra bedrag aan stookkosten van 16 miljoen euro (waarvan 70 procent terechtkomt in de schatkist).

De zoutkoers

Chemieconcern AkzoNobel verkoopt zout. Natriumchloride (NaCl) wordt het meest gebruikt voor gladheidsbestrijding. Per jaar produceert AkzoNobel 6 miljoen ton zout en daarvan is ongeveer 5 procent strooizout. Het aandeel van AkzoNobel steeg gisteren 1,5 procent op de beurs van Amsterdam. „Een sneeuweffect”, schertste een beurshandelaar. Uitgaande van een beurswaarde van 12,1 miljard euro zou de ‘sneeuwwinst’ 18 miljoen euro zijn.

Autoschademeldingen

Met elke centimeter extra sneeuw stijgt de autoschade die bij verzekeraars geclaimd wordt. Bij een sneeuwval tussen nul en vijf centimeter is het aantal schadegevallen 10 tot 20 procent hoger, blijkt uit berekeningen van het Verbond van Verzekeraars. Valt er meer, dan kan de stijging van het aantal ongelukken oplopen tot wel 50 procent. Het Verbond schatte de schade gisteren 2 miljoen euro hoger dan de normale gemiddelde dagschade van 9 miljoen euro. Die kosten voor de verzekeraars betekenen extra inkomsten voor de schadeherstelbedrijven.

Het nieuwe werken

Natuur&Milieu greep de recordfile aan om te pleiten voor een versnelde invoering van Het Nieuwe Werken. Eerder liet het de voordelen van thuiswerken berekenen door accountantsbureau PwC. Dat kwam tot een productiviteitsstijging van 650 miljoen euro als 20 procent van de werknemers thuis zou werken. Dat is 2,5 miljoen euro per werkdag. Die stijging is niet 1 op 1 te vertalen omdat er ook structurele effecten meespelen, zoals het gevoel van vertrouwen. Ervan uitgaande dat de helft van het effect geldt en gisteren een op de tien werknemers thuiswerkte, geldt een productiviteitsstijging van 623.000 euro.

Openbaar vervoer en Schiphol

Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB noteerde 20 procent meer reizigers in de spits, maar denkt dat die inkomsten worden opgeheven door de extra energie- en onderhoudskosten. NS had geen overzicht van extra reizigers en kosten. Een woordvoerder hield het op de mededeling dat er „heel veel extra koffie en thee is weggegeven”. KLM schrapte tientallen vluchten en had het te druk met de sneeuwchaos om te kunnen zeggen wat de kosten daarvan zijn. In sneeuwmaand december 2010 schatte Air France/KLM de omzetschade door vertragingen en annuleringen door het strenge winterweer op 70 miljoen euro. Als we die maand als uitgangspunt nemen bedroeg de schade gisteren 2,25 miljoen euro.

Conclusie

Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekent de gevolgen van een schrikkeldag voor de economie, uit die cijfers valt af te leiden wat het kost als Nederland één dag ‘op slot’ gaat. Dit heeft een effect van 0,2 à 0,3 procent op het bruto binnenlands product. Het bbp bedroeg in 2011 bijna 602 miljard euro. Stel dat er dus helemaal geen productie zou zijn geweest dan zou dat 1,2 tot 1,8 miljard euro kosten. Toch is het effect op de economie van gisteren per saldo nihil, zegt Marten van Garderen van het ING Economisch Bureau, dat twee jaar het effect van winterweer op de economie onderzocht. „Puur gekeken naar het effect van een sneeuwdag is er wel invloed, maar dat zit hem in de verschuivingen van bijvoorbeeld minder bloemenverkoop en meer winterbanden.” Mensen gingen gisteren wellicht minder naar de supermarkt, maar stoppen hun mandje dan in de loop van de week wel extra vol. „ Het is veel zichtbaarder op straat dan in de economie.”

    • Camil Driessen
    • Cees Banning
    • Wilmer HeckThomas Rueb