Renault schrapt 7.500 banen, markt krimpt

De Franse autoproducent Renault zal de komende drie jaar in eigen land 7.500 arbeidsplaatsen, 17 procent van het totale personeelsbestand, schrappen om na sterk dalende verkopen de financiële competitiviteit te verbeteren.

Het bericht van gistermiddag is voor de vakbonden een nieuw signaal dat het voornemen van de regering-Hollande om de industrie nieuw leven in te blazen tot weinig concrete resultaten leidt. Als zij met het voorstel van Renault akkoord gaan, dan zullen de meeste banen via natuurlijk verloop verdwijnen en hoeft er geen fabriek gesloten te worden, zei een woordvoerder van het bedrijf gisteren.

Dat was volgens bronnen van het linkse dagblad Libération ook een van de voorwaarden van de Franse overheid. Minister Arnoud Montebourg van Herindustrialisatie, die onlangs dreigde staalproducent Arcelor Mittal te nationaliseren als daar ontslagen zouden vallen, zou hebben geëist dat bij Renault, anders dan vorig jaar bij Peugeot-Citroën, geen gedwongen ontslagen zullen vallen. De Franse staat is voor 15 procent aandeelhouder in het bedrijf.

Vooral de radicale Confédération Générale du Travail (CGT) zal zich niet zonder slag of stoot gewonnen geven. De bond sprak van een „catastrofe”. De Parti Socialiste van president Hollande probeerde gisteravond laat de gemoederen te bedaren. De aankondiging van Renault is volgens de partij slechts een „voorstel in het kader van een onderhandeling” die moet leiden tot een “oplossing die de werknemers beschermt”.

Bestuursvoorzitter Carlos Ghosn van Renault zei gisteren bij de Amerikaanse autoshow in Detroit te verwachten dat de Europese automarkt dit jaar opnieuw 3 procent zal krimpen. Met de afslankoperatie, die 400 miljoen euro oplevert, probeert het bedrijf grote verliezen voor te zijn. De verkoop van nieuwe auto’s lag in Frankrijk vorig jaar op het laagste punt in 15 jaar. Het waren vooral de Franse autoproducenten zelf die het meest onder de crisis te lijden hadden. Renault verkocht in 2012 22 procent minder auto’s, de verkopen van Peugeot-Citroën liepen 17,5 procent terug.

Peugeot-Citroën, de grootste Franse autoproducent, kondigde vorig jaar al aan 8.000 banen te schrappen en een fabriek nabij Parijs in 2014 te zullen sluiten. In de Franse fabrieken van Renault worden ook modellen van het Japanse Nissan, evengoed 15 procent aandeelhouder in Renault, en van Daimler gemaakt.